Audin sähköautomalliston halvin malli haluaa erottua konsernisisaruksistaan ennen kaikkea tyylillään.
Saksalainen Audi raivaa tietään sähköautojen massamarkkinoille Q4 e-tronilla sekä Q4 e-tron Sportbackilla.
Q4 e-tron on Audin ensimmäinen emoyhtiö Volkswagenin MEB-alustalle rakennettu auto. Samaa alustaa käyttävät sen sisarmallit Volkswagen ID.4 ja Skoda Enyaq.
Kooltaan – tai ainakin pituudeltaan – Q4 e-tron asettuu edellä mainittujen konsernisisarusten väliin. 4,59-metrinen Q4 on hiuksenhienosti ID.4:ää pidempi, mutta vastaavasti aavistuksen Enyaqia lyhyempi.
Lue myös: Pelottava Euro 7 -päästönormi on liikaa Audille – lopettaa uusien polttomoottoreiden kehittämisen
520 kilometriä yhdellä latauksella
Q4 e-tron ja sen samanaikaisesti esitelty Sportback-versio ovat Audin toistaiseksi halvimmat sähköautomallit, vaikka konsernin sisällä premium-auton viittaa kantavatkin.
Perusmallin hinnat lähtevät Saksassa 41 900 eurosta, Sportbackista saa maksaa 2 000 euroa enemmän. Hinnoittelu on kilpailukykyinen, sillä ero ID.4:ään jää alle 5 000 euroon. Skoda Enyaqin perusmalliin verrattuna Q4 on runsaat 8 000 euroa kalliimpi Saksassa. Auton Suomi-hinta ei ole vielä tiedossa.
Q4:n lattiasta löytyvä 82-kilowattituntinen akusto tarjoaa WLTP-syklillä mitattuna 520 kilometrin toimintamatkan.
Saksassa valmistettavan Q4 e-tronin kovimpiin haastajiin tulee aikanaan lukeutumaan muun muassa Tesla Model Y, jota ei vielä toistaiseksi ole lanseerattu Euroopassa. Tuleva Nissan Ariyakin kilpaillee samoista ostajista Q4:n kanssa.
520 litran tavaratilan penkit normaaliasennossa ja 1 490 litraa istuimet kaadettuna tarjoavan Q4:n sisätilat ovat Audin mukaan kuin luokkaa isommasta autosta.
Q4 e-tronin myynti käynnistyy kesäkuussa.
Audin seuraava täyssähköinen katumaasturi, Q6 e-tron, esiteltäneen vuonna 2022.
Lue myös: Audi Q6 tulossa – jakaa tekniikkansa pian esiteltävän salaperäisen Porschen kanssa
Lähde: Audi, Automotive News Europe