Pohjois-Karjalan lastensuojelulle on jo aiemmin annettu hallinnollista ohjausta asiakasturvallisuutta vaarantavien puutteiden korjaamiseksi, mutta asiat eivät ole korjaantuneet, tiedotteessa sanotaan.
Itä-Suomen aluehallintoviraston (avi) mukaan lastensuojelun sosiaalityötä ei toteuteta Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella kuten lainsäädäntö edellyttää. Avin mukaan lastensuojelun organisoinnissa ja johtamisessa on puutteita, joiden korjaamiseen on ryhdyttävä välittömästi asiakasturvallisuuden varmistamiseksi.
– Itä-Suomen aluehallintovirasto antoi Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelle määräyksen siitä, että lastensuojelusta ja lapsiperhepalveluista vastaavan johdon on valvottava lastensuojelun toteutumista lain edellyttämällä tavalla. Johdolla on kokonaisvastuu lastensuojelun ja lapsiperheiden palvelujen laadusta ja saatavuudesta ja menettelyn ohjaamisesta, tiedotteessa sanotaan.
Avi otti asian oma-aloitteiseen valvontaan kesäkuussa sen jälkeen, kun neljävuotias lapsi kuoli kotonaan Joensuussa. Avin tiedotteesta ei käy ilmi, vaikuttiko kuolemantapaus valvonnan aloittamiseen.
Pohjois-Karjalan käräjäoikeus antaa tänään tuomion lapsen kuolemaan liittyvistä syytteistä. Syyttäjä vaatii äidille rangaistusta taposta ja isäpuolelle murhasta. He kiistävät syytteet.
KRP selvittää viranomaisten toimintaa
Esitutkinnan mukaan poika oli lastensuojelun asiakas, ja viranomaisilla oli tietoa hänen kotiolosuhteistaan. Poika oli aiemmin samana vuonna otettu kiireellisesti huostaan. Sosiaalihuollon mukaan kodin olosuhteet eivät soveltuneet lapselle. Poika oli palannut asumaan äitinsä ja isäpuolensa kanssa muutama kuukausi ennen kuolemaansa.
Tapauksessa huomiota on herättänyt se, että päiväkodissa lapsella oli huomattu laajoja mustelmia vain päiviä ennen kuolemaa. Päiväkodin työntekijä yritti mustelmien havaitsemisen jälkeen soittaa lastensuojelun työntekijälle ja kun tämä ei vastannut, hän lähetti viestin. Lastensuojelun työntekijä sanoi esitutkinnassa, ettei ymmärtänyt viestistä, että kyse on kiireellisestä asiasta.
Keskusrikospoliisi (KRP) selvittää, onko lapsen asioista päättäneitä viranomaisia syytä epäillä laiminlyönneistä. Esiselvitys on yhä kesken.
Päätös: Jokaista lasta tavattava
Tiedotteen mukaan avi on jo aiemmin antanut Pohjois-Karjalan lastensuojelulle hallinnollista ohjausta lastensuojelun lainmukaisesta toteuttamisesta ja asiakasturvallisuutta vaarantavien puutteiden korjaamisesta. Tilanne ei kuitenkaan ole korjaantunut.
– Aluehallintoviraston antama määräys koskee erityisesti sen valvontaa, että jokaisen lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijän on tavattava jokaista asiakkaanaan olevaa lasta henkilökohtaisesti lapsen tilanteen ja tuen tarpeen arvioimiseksi, tiedotteessa sanotaan.
Hyvinvointialueen on päätöksen mukaan laadittava määräajassa kirjallinen ohje lasten tapaamisista.
– Lapsen tapaaminen henkilökohtaisesti, ja hänen mielipiteensä selvittäminen on keskeinen osa lastensuojelua ja sosiaalityöntekijän velvollisuus. Pienikin lapsi osaa kertoa ja ilmaista toiveitaan ja kokemuksiaan, jotka lapsen oikeuksien ja edun sekä turvallisuuden vuoksi on välttämätöntä huomioida ja kuulla häntä koskevassa tilannearviossa sekä päätöksenteossa, sanoo tiedotteessa Itä-Suomen aluehallintoviraston sosiaalihuoltoyksikön päällikkö Sari Vainikainen.
Avi: Riittävä koulutus ja tuki
Lisäksi avi kiinnittää huomiota riittävän koulutuksen järjestämiseen lapsiin kohdistuvan väkivallan ja muun kaltoinkohtelun tunnistamiseksi. Lastensuojelun sosiaalityöntekijöillä on oltava lain edellyttämä lastensuojelun asiantuntijaryhmän tuki, tiedotteessa sanotaan.
– Lapsi voi oireilla kaltoinkohtelua monella tavalla. Sosiaalityöntekijän on osattava tunnistaa väkivallan ja kaltoinkohtelun merkkejä lapsessa ja hänen käytöksessään, ja käytettävä tarpeen mukaan apunaan moniammatillista osaamista, Vainikainen sanoo tiedotteessa.
Artikkelia päivitetty kauttaaltaan tarkentavin tiedoin 29.2.2024 kello 11.48.