Avokonttoreissa työskentely on kuormittavaa ja työtulos huonompi – asiantuntija kertoo, miksi niihin siirrytään silti: "Työn tekeminen on muuttunut"

Huomenta Suomessa keskusteltiin perjantaina avokonttoreiden hyödyistä ja haitoista. Vaikka työtulos konttoreissa heikkenee, miksi niihin silti siirrytään? Katso keskustelu videolta yltä.

Jopa 70 prosenttia avotoimistoissa työskentelevistä kokee työskentelynsä keskeytyvän melko usein tai häiriintyvän usein, käy ilmi Martela Insightsin Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa tehdystä tutkimuksesta.

Pahimmat häiriötekijät ovat työkavereiden väliset keskustelut ja puheluiden äänet.

– Se on kuormittava tapa tehdä töitä, mutta valitettavasti työn lopputulos on myös huonompi. Eli sattuu enemmän virheitä, kun työ keskeytyy, ja työnteko hidastuu, sanoo Helsingin yliopiston aivotutkija Minna Huotilainen.

Lisäksi avokonttorin hälinä vaikuttaa työssä palautumiseen ja kokemukseen työpaikan ilmapiiristä.

Työntekeminen on muuttunut

Miksi avokonttoreihin silti siirrytään, jos haitat ovat niin merkittäviä? Martelan työympäristöasiantuntija Eeva Terävä nostaa Huomenta Suomessa esiin yhteistyön.

– Työn tekeminen on pitkälti muuttunut sellaiseksi, että ongelmia pitää ratkaista yhdessä, ja se on avokonttoreiden hyvä puoli verrattuna huonetoimistoihin. Eli kohdataan toisia, pystytään keskustelemaan yhdessä ja ratkaisemaan ongelmia yhdessä, se on hyvä puoli, Terävä listaa.

Myös kulut ovat yksi merkittävä syy, miksi avokonttoreita suositaan. Pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat korkeita ja Terävän mukaan jopa 50 prosenttia työhuoneista on koko ajan tyhjänä. Esimerkiksi Suomen Lähetysseuralla, jonka huonetoimistot vaihtuivat avokonttoriin, tilantarve väheni puolella.

– Vaikea uskoa tällä hetkellä, että omiin työhuoneisiin palattaisiin, Terävä toteaa.

Avokonttorin haitat pitäisi ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa

Kun avokonttoria aletaan suunnittelemaan, suosittelee Terävä ottamaan huomioon sen, millaista työtä tehdään ja sen, että ihmiset saavat vapauden valita, millaisissa työpisteissä työskennellään.

Usein omien työpisteiden määräämisen sijaan voi olla parempi vaihtoehto, että tehdään erilaisia alueita, esimerkiksi keskittymistä ja vuorovaikuttamista varten, ja työntekijät saavat itse valita työpisteensä työtehtävien mukaan.

Konttorin volyymitasoa voi hillitä asiantuntijan mukaan parhaiten juuri suunnittelemalla erilaisia alueita.

– Kaikkein tehokkain ratkaisu on se, että on erilaisia alueita. Esimerkiksi erilliset paikat puheluille, esimerkiksi puhelinkopit ovat todella hyviä avokonttorissa, Terävä korostaa.

– Myös akustiikka pitää olla kunnossa, absorboivat materiaalit ovat tärkeitä, kuten matot, absorboivat katot, sermit.

"Olemme laatineet monisivuiset pelisäännöt"

Avokonttorissa on toki myös hyvä olla selvät säännöt, joiden noudattamisesta työntekijät ovat vastuussa. Näin on ainakin Suomen Lähetysseuralla, jonka tilat muutettiin avokonttoriksi.

– Olemme laatineet monisivuiset pelisäännöt, ja niissä on asiaa laidasta laitaan, esimerkiksi on sisäkenkäpakko. Jos on pitkiä puheluita, niitä ei saisi työpisteellä hirveästi puhua, vaan pitäisi mennä näihin keskusteluun varattuihin tiloihin, kertoo Suomen Lähetysseuran toimistopalvelupäällikkö Heli Sundholm.

– Jokaisen työntekijän tulee ottaa se vastuu ja miettiä, että miten kohtaan työtoverini, onko mahdollista häiritä ja käydä keskeyttämässä työ, Suomen Lähetysseuran hallintojohtaja Tarja Larmasuo kertoo.

Voiko työhuoneen ja heikenneen työtuloksen kustannuksia vertailla? Miten omasta työhuoneesta ja työpisteestä luopumiseen suhtaudutaan? Katso koko keskustelu videolta!

Lue myös:

    Uusimmat