Ei minkäänlaisia sähköapuja: Legendaarinen japanilaissportti on nyt tehokkaampi kuin koskaan

Kuudennen sukupolven Honda Civic Type R jäänee viimeiseksi pelkkään polttomoottoriin luottavaksi Type R:ksi.

Japanilaisklassikko sai jatkoa, kun autovalmistaja Honda julkisti torstaina upouuden Civic Type R -mallinsa. 25-vuotissyntymäpäiviään juhliva sporttimalli on sarjassaan jo kuudennen sukupolven Type R.

Auto poikkeaa melkoisesti perusmallin Civicistä, joka puolestaan juhlii 50-vuotispäiviään. Uusi Civic Type R on valmistajan mukaan tehokkaampi kuin koskaan. Honda ole ei vielä julkistanut auton tarkkoja teknisiä tietoja, mutta olettaa sopii, että yhden hevosvoiman korotuksesta ei ole kyse.

Edellinen malli pureutui tiehen, tai tiestä irti, 306 hevosvoiman teholla ja 400 newtonmetrin väännöllä. Uudessa autossa moottorin perustana on tuttu kaksilitrainen ja neljäsylinterinen turboahdettu voimanpesä. Niin moottoriin kuin voimansiirtoon ja alustaankin on Hondan mukaan tehty parannuksia. Vaihdelaatikko on kuusilovinen.

Syksyllä myyntiin tuleva hatchback-kiituri lienee viimeinen Type R, jossa ei ole minkäänlaista sähköavusteisuutta: auto nielee vanhan maailman malliin pelkkää bensiiniä.

Muotoilu mukailee totuttua Type R -linjaa. Uusi tyyli on, kuten perusmallin Civicissäkin, edeltäjäänsä maltillisempi. Ulkomuoto on silti sporttinen ja iskevä.

Edessä yläpuolelta valaistut viiruvalot muodostavat punaisen logon ja isoreikäisen mustan ritilikön kanssa tyylikkään mutta aggressiivisen ilmeen. Takapuolella musta, isohko spoileri ja keskelle sijoitettu kolmiosainen pakoputken ulostulo antavat ilmeikkyyttä.

Kaiken kaikkiaan muotoilu on onnistunut kokonaisuus, eivätkä yltäkylläisen punaiset sisätilatkaan tuota pettymystä. Aggressiivista väriä lukuun ottamatta myös sisäpinnoista hyökyy jonkinlainen hienostuneisuus, sporttisella kosketuksella tietenkin.

Korin värivaihtoehdot ovat helmiäismusta, helmiäissininen, harmaa, punainen ja valkoinen. Sisustan värit ovat jokaisessa autossa samat: musta ja punainen.

Uusi Civic Type R tulee myyntiin Euroopassa näillä näkymin ensi vuoden alkupuolella. Auton hinnasta ei ole julkistettu virallista tietoa, mutta lähtöhinnan arvioidaan olevan noin 35 000–40 000 euron välillä.

Lue myös:

    Uusimmat