Eskariopettajat kertovat, että tavaroiden katoaminen voi turhauttaa vanhempia. Lisäksi joskus tukitoimien ehdottaminen lapsille voi askarruttaa heitä kovasti.
Varhaiskasvatuksen opettajat Kristiina Turkki ja Emil Nikander kertovat pari asiaa, joiden he ovat havainneet saavan vanhempien tunteet kuumenemaan.
Lue myös: Saako nuhaisen lapsen viedä päiväkotiin? Varhaiskasvatuksen opettajat vastaavat
Tavaroiden katoaminen turhauttaa
Ensimmäinen liittyy lasten vaatteisiin ja muihin varusteisiin. Monesti lapsilla on aika samanlaisia vaatteita ja samanlaisia kurahousuja ja rukkasia saattaa olla kymmenet. Vaikka niissä olisi nimi, välillä ne katoavat.
Vanhempia tavaroiden häviäminen saattaa joskus turhauttaa todella kovasti.
– He kertovat, että ovat nyt etsineet joka paikasta, että se ei ollut kotona ja että meidän pitää etsiä sitä asiaa täältä meidän tiloistamme, Turkki sanoo.
– Lohdutan aina, että kyllä se sieltä jostain vielä tulee takaisin.
Turkki ja Nikander ovat huomanneet, että hyvin usein, noin 95-prosenttisesti tuo hukassa ollut tavaraa löytyy loppujen lopuksi kotoa.
Turhautuminen toki ymmärrettävää
On tietysti aivan mahdollista, että päiväkodissakin tavaroita menee hukkaan. Eikä se ole välillä ihmekään, kun on paljon lapsia.
MTV:n haastattelemat varhaiskasvatuksen opettajat toivoisivat kuitenkin, että vanhemmat eivät ihan niin herkästi alkaisi purkaa turhautumistaan päiväkodin työntekijöihin. Kaikki vanhemmat eivät ärhentele eikä kyseessä ole jokapäiväinen ilmiö, mutta silloin tällöin tavaroiden katoaminen kuumentaa tunteita.
Lue myös: Mitä tehdä, jos lasta kiusataan päiväkodissa? Eskariopet vastaavat
– On ymmärrettävää, että se turhauttaa, jos vaikka uudet hanskat ovat kadonneet, mutta että ei purettaisi sitä meihin. Emme tahallaan hukkaa niitä. Usein se on vain sitä, että lapsi on saattanut pistää ne väärään paikkaan tai ne ovat kotona jossain paikassa, josta ei ole katsottu vielä, Emil sanoo.
– Ymmärrämme, että se tilanne turhauttaa, mutta ei ole kiva fiilis, että se turhautuminen puretaan meihin ja tiuskitaan siitä, että jokin on kadonnut.
Tavaran kadotessa vanhemmat pyytävät päiväkodin aikuisia etsimään tavarat. Eskariopettaja Turkki muistuttaa, että päiväkodissa heidän vastuullaan on huolehtia ryhmästä. He eivät pysty kovin pitkäksi aikaa lähtemään etsiskelemään tavaroita, vaikka toki haluaisivat auttaa vanhempia löytämään hukkuneet kamppeet.
– Ne tulevat eteen, jos tulevat ja voisin sanoa näin, että kyllä ne yleensä löytyvät.
Lue myös: Mistä tietää, viihtyykö lapsi päiväkodissa? Näin asian voi selvittää
Tukitoimien ehdottaminen lapsille voi askarruttaa kovasti vanhempia
Joskus päiväkodissa tullaan lapsen havainnoimisen jälkeen siihen tulokseen, että lapsi tarvitsee esimerkiksi kouluun tai toiseen ryhmään siirtyessä tukitoimia – siis jotain muuta kuin yleistä tukea.
Tukitoimi voi olla sitä, että lapsi osallistuu pienryhmään, jossa harjoitellaan esimerkiksi tunnetaitoja.
Tehostettu tuki lapselle voi olla myös erityistä huomiota opettajalta tietyissä tilanteissa kuten siirtymätilanteet, keskittymistä vaativat tuokiot.
Jos ryhmässä on useita tuen tarvitsijoita, voidaan hakea ryhmäkohtaista avustajaa.
Turkki ja Nikander ovat huomanneet, että jotkut vanhemmat saattavat vastustaa lapsen tuen saamista. He tietävät, että näin toimiva vanhempi ei tietenkään halua omalle lapselleen muuta kuin hyvää.
Vastustuksen taustalla ei oleaan suinkaan ilkeys vaan se, että vanhemmat voivat pelätä lapsen leimautumista. Tietyissä asioissa on edelleen stigmaa ja se voi pelottaa joitain vanhempia.
Mahdolliset tukitoimet lapselle hyväksi
Varhaiskasvatuksen opettajat Nikander ja Turkki muistuttavat, että kaikki tuki on lapselle hyväksi ja lapsen edun mukaista. Lapsella on oikeus saada tarvitsemaansa tukea.
– On myös niin, että lapsi saa virallista ja laajempaa tukea [esimerkiksi avustaja tai ryhmän pienennys] vain, jos se kirjataan ylös, Turkki kertoo.
Kaikkia lapsia pyritään tukemaan heidän tarvitsemallaan tavalla joka tapauksessa, oli kirjausta tai ei.
He toivoisivat vanhempien muistavan, että lapselle ei kiusallaan aseteta tukitoimia. Niillä tarkoitetaan hyvää.
– Se on lapsen hyväksi ja myös ryhmän, että kaikilla olisi siellä hyvä olla, Nikander sanoo.
Nikander muistuttaa, että nykyään tukitoimet ovat hyvin pitkälti sellaisia, että ne sulautetaan ryhmän toimintaan eivätkä varsinaisesti tule edes esille. Näin yritetään rohkaista vanhempia olemaan asian kanssa avoimempia.
Katso myös video: Miten tunnetaidot ja kiusaaminen liittyvät toisiinsa? Psykologi vastaa
7:35