F1:n rahtikaaoksen taustalla melkoinen dominoefekti – uusiksi menneissä aikatauluissa vaanii suuri vaara

F1-tallien aikataulut menivät Brasiliassa täysin uusiksi, kun lentorahti Meksikosta viivästyi erinäisten syiden vuoksi. Viivästyksen syistä ja seurauksista kertoo kattavasti muun muassa saksalainen Auto Motor und Sport -lehti verkkosivuillaan.

Kuuden rahtikoneen matkaa Meksikosta Brasiliaan viivästytti ensin sumu, joka esti tiistaina liikkeellelähdön aikataulun mukaisesti. Seuraavaksi hidasteeksi muodostui byrokratia, kun rahdista vastaavan miehistön työtunnit tulivat täyteen Miamiin tehdyllä välilaskulla ja edessä oli pakollinen tauko.

Lentoreitti kulki Miamin kautta, koska koneita ei saatu muun muassa polttoaineen saatavuusongelmien vuoksi Meksikossa tankattua täyteen.

Viivästykset johtivat siihen, että esimerkiksi Ferrarilla, McLarenilla, Haasilla ja Alfa Romella varikkopilttuut olivat vielä torstaina puoliltapäivin täysin tyhjillään. Muut tallit olivat saaneet sentään autojen rungot perille, mutta esimerkiksi Red Bullilla ei ollut lainkaan työkaluja, joilla työstää autoa.

F1 ja FIA tekivät jo hyvissä ajoin torstaina päätöksen, että yötyöt kieltävästä säännöstä poiketaan, jotta tallit ehtivät saada kaiken valmiiksi perjantain ensimmäisiin harjoituksiin mennessä.

Alfa Romeo sai viimeisenä tallina autonsa ja moottorinsa varikolle kahdelta iltapäivällä. Tallin mekaanikot olivat olleet Brasiliassa valmiina jo tiistaista lähtien, mutta he joutuivat siis pyörittelemään kahden vuorokauden ajan peukaloitaan.

Tallien arvion mukaan rahti olisi voinut viivästyä vaikka torstai-iltaankin saakka ja kaikki olisi ollut silti valmiina perjantain harjoituksiin, jotka alkavat paikallista aikaa kello 12.30. Mercedeksen mukaan autojen valmistelu vie aikaa noin 60 henkilötyötuntia, ja kun autoja kokoaa tavallisesti viiden mekaanikon ryhmä, autot valmistuvat noin 12 tunnissa.

Kelloa vastaan, yön yli tehtynä urakkaan sisältyy kuitenkin merkittäviä vaaratekijöitä. Virheiden todennäköisyys kasvaa, mitä kovemmalla kiireellä ja mitä väsyneempänä autot kootaan.

– Tämä vain lisää tiiviin perjantaipäivän jännitysmomenttia. Ohjelmassa on vain yhdet tunnin mittaiset harjoitukset ja sitten jo aika-ajot. Ja perjantaina saattaa myös sataa, Auto Motor und Sport alleviivaa jutussaan.

Saksalaislehden haastatteleman keskikastin tallin edustajan mukaan varsin yksinkertainen toimenpide olisi pelastanut F1:n ja tallit viivästyksiltä.

– Jos olisi palkattu lisää lentäjiä. He ovat korona-aikana tyytyväisiä kaikista toimeksiannoista.

Ongelma on kuitenkin siinä, että tallit maksavat jo nyt maltaita tavaroidensa siirtämisestä paikasta toiseen. Auto Motor und Sportin mukaan kukin talli kuljettaa mukanaan noin 26–28 tonnin edestä rahtia. Tästä 11 500 kiloa on ilmaista, mutta jokainen yli menevä kilo maksaa 30 dollaria, eli kokonaiskustannus kohoaa pahimmillaan lähelle 500 000:ta dollaria.

Lue myös:

    Uusimmat