Lentokonevalmistaja Boeingin pulmat jatkuvat jatkumistaan. Tällä kertaa 737-mallisesta koneesta on löydetty ongelma, joka aiheuttaa jopa vaarallisen ohjelmistovirheen tietyillä lentoasemilla.
Boeingin ongelmat jatkuvat, jos kohta nyt huomattavasti pienemmissä ja osittain jopa huvittavammissa merkeissä.
Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA julkaisi loppuvuodesta dokumentin, jonka mukaan Boeingin valmistamissa 737NG-sarjan matkustajakoneissa on havaittu peräti kummallinen ohjelmistovirhe.
737NG (Next Generation) -sarja on 1990-luvun lopulla ensilentonsa tehnyt 737:n kolmannen sukupolven versio. NG-sarjaan kuuluu muun muassa Ryanairin ja Norwegianin väreistä tuttu 737-800 -kone. Paljon julkisuudessa olleet 737 MAX -koneet ovat uudempaa, neljännen sukupolven 737-kalustoa.
Lue myös: Boeingin tuskainen vuosi saa jatkoa – kymmeniä koneita määrättiin lentokieltoon murtumien vuoksi
Nyt havaittu bugi aiheuttaa ohjaamon kaikkien kuuden näytön pimenemisen, jos lentäjä valitsee koneen lentotietokoneesta (FMC, flight management computer = järjestelmä, joka hallinnoi esimerkiksi lentoreittiä, suoritusarvoja jne.) lähestymisen jollekin seitsemästä lentoasemasta maailmassa.
Voi olla vaarallinen vika
Viisi näistä lentoasemista sijaitsee Yhdysvalloissa, yksi Kolumbiassa ja yksi Guyanassa. Lisäksi lentäjän pitää valita lähestyminen kiitotielle, jonka tosisuunta on 270 astetta, jotta vika ilmenisi. Lähestyminen vastakkaisesta suunnasta ei siis laukaise vikaa.
FAA:n mukaan ongelma on havaittu viime vuoden aikana ainakin kolme kertaa, kaikissa tapauksissa lähestyttäessä lentoasemaa Barrowissa Alaskassa.
Ohjaamonäytöt esittävät esimerkiksi koneen asento- ja navigaatiotietoa, joten niiden pimeneminen voi potentiaalisesti olla hyvinkin vaarallista. Vaaratilanteissa koneen varamittaristo sekä HUD (head up display) pysyivät kuitenkin toiminnassa, joten aivan sokkona lentämisestä ei ollut kyse.
Lue myös: Härskiä toimintaa lentojätti Boeingilla – Yhtiön työntekijät pilkkasivat USA:n ilmailuviranomaisia viesteissään
Kun lentäjät valitsivat FMC:stä eri kiitotien, näytöt alkoivat taas toimia.
Ilmailuviranomaisen mukaan ongelmassa on kyse joistakin FMC:n sekä näyttöjä ohjaavan tietokoneen ohjelmistoversioista, joiden kombinaatio pimentää näytöt. Vika laukeaa vain tietyillä lentoasemilla, sillä ongelma johtuu tietyistä pituus- ja leveyskoordinaatiston arvoista.
Ongelmia aiheuttavat ohjelmistoversiot on jo poistettu kaikista niistä lentokoneista, joilla lennetään aikataulunmukaista lentoliikennettä ongelmallisille lentoasemille. Lisäksi Boeing on parhaillaan korjaamassa bugia.
Asiasta kertoi ensimmäisenä The Register.