Italia haluaa EU:lta erikoiskohtelua omilleen: Ei kai nyt näidenkin autovalmistajien tarvitse luopua polttomoottoreista?

Euroopan unioni kaavailee päättävänsä uusien polttomoottorikäyttöisten autojen myynnin ensi vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Ajatus kauhistuttaa sekä monia maita että vielä useampia autovalmistajia, mutta Italia yrittää nyt pitää omiensa puolta, jotta niiden ei tarvitsisi ryhtyä sähköautojen valmistajiksi ihan vielä.

Italia yrittää saada Ferrarille ja Lamborghinille poikkeusluvan polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen valmistamiseen vielä vuoden 2035 jälkeenkin. 

Maan vihreästä siirtymästä vastaava ministeri ja Ferrarin entinen hallituksen jäsen Roberto Cingolani vakuutti uutistoimisto Bloombergille hallituksen olevan sitoutunut päästöjen vähentämiseen, mutta kertoi sen etsivän mahdollisuutta vapauttaa ikoniset superautovalmistajat EU:n vaatimuksista – tai ainakin hankkivansa niille lisäaikaa, jotta maan akkutuotanto pystyy vastaamaan niiden epätavanomaisiin tarpeisiin.

– Näissä autoissa käytetään hyvin erityislaatuista teknologiaa, ja sähköön siirtymistä varten ne tarvitsevat akkuja, Cingolani totesi.

– Olemmekin käynnistäneet hankkeen valtavan akkutehtaan perustamisesta, hän jatkoi.

"Välttämättömyydestä vallitsee vahva tietoisuus"

Cingolani elättelee toivoa ehdotuksen läpimenosta muun muassa siksi, että niin Ferrari kuin Lamborghinikin myyvät vuosittain hyvin pienen määrän autoja verrattuna isompiin henkilöautovalmistajiin.

Ferrari sai vuonna 2020 kaupaksi 9 400 autoa, kun taas Lamborghineja ostettiin 7 400 kappaletta. Vertailun vuoksi: Toyota myi viime vuonna 9,53 miljoonaa autoa, Volkswagen 9,31 miljoonaa.

Ferrari on pysynyt sähköautosuunnitelmistaan vielä vähäsanaisena, mutta sen ensimmäistä sähköautoa odotetaan markkinoille vuonna 2025. Lamborghiniltakin sellaista on lupa odottaa, minkä lisäksi se pyrkii pudottamaan hiilidioksidipäästönsä puoleen vuoteen 2025 mennessä panostamalla ladattaviin hybrideihin.

– Sähköön siirtymisen välttämättömyydestä vallitsee vahva tietoisuus. Vuosisadan mittaisella aikajanalla tämä ei ole mikään ongelma, Cingolani totesi viitaten nykyisen aikataulun aiheuttamiin haasteisiin.

Lue myös:

    Uusimmat