Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala uskoo, että japanilaiskuski Takamoto Katsutalle tekee hyvää viettää kisan verran sivussa tositoimista ja käydä ajamistaan läpi.
Toyota päätti nostaa lupaavan suomalaiskuskin Sami Pajarin ajotehtäviin kahdessa seuraavassa rallissa Chilen soralla ja Keski-Euroopan asfalttiteillä. Päätös enteilee myös sitä, että Pajari on Toyotan suunnitelmissa täyteen kisavastuuseen ensi kaudella.
Katsuta on saanut hankkia kokemusta WRC- ja Rally1-autoista jo neljän vuoden ajan, mutta kehitystä ei juuri ole tapahtunut. Hyvätkin kisat ovat useasti päättyneet ulosajoihin.
LUE MYÖS: Kutkuttava huomio Toyotan ratkaisusta – asiantuntija povaa MM-ralliin huimaa suomalaisnäkymää: "Voisi jopa vaikuttaa siltä"
Latvalan mukaan Toyotalla on analysoitu Katsutan ongelmien taustoja tarkkaan.
– Olemme tutkineet ja analysoineet Takan onnettomuuksia, Latvala sanoo DirtFishille.
– Olen puhunut hänen ja Aaronin (kartturi Aaron Johnstonin) kanssa ja minusta tuntui, että joissain paikoissa nuoteissa on ollut liikaa informaatiota niissä kohdissa, joissa virheet ovat sattuneet. Tätä täytyy miettiä.
Latvala näkee Katsutan tilanteessa samaa kuin omalla kohdallaan M-Sportilla vuonna 2008. Tuolloin tallipomo Malcolm Wilson vähensi suomalaisen vastuuta hetkellisesti.
– Minua ei otettu sivuun rallista, minut otettiin pois valmistajien MM-pisteitä keräävistä. Se auttoi vähentämään paineita sillä hetkellä, Latvala kertoi.
– Minulla oli vaikeuksia asfaltilla, joten minut otettiin Espanjasta ja Korsikalta sivuun tiimistä. Minun piti kehittyä ja tehdä töitä. Se meni itse asiassa aika hyvin, sillä oli Kataloniassa kuudes ja Korsikalla neljäs.
– Nyt ajetaan ralleja koko ajan eikä Takalla ole niin paljon aikaa ajatella asioita. Silloin et ehdi kohdata ongelmia ja ne vain menevät ohi. Tämä antaa hänelle aikaa ennen Keski-Euroopan rallia, Latvala perusteli.