Jos kännykkä tai älykello soittaa vahingossa hätänumeroon, älä katkaise puhelua

1:07img
Villen älykello soitti hätäkeskukseen itsestään rekkakolarin jälkeen. Katso videolta, millaista jälkeä kolarissa syntyi. Ville kertoo videolla tilanteesta, jolloin hän tajusi, kuinka uuden älykellon ominaisuus toimii.
Julkaistu 12.04.2023 17:25

Ville Järveläinen

Apple on ohjeistanut, kuinka toimia silloin, jos iPhone tai älykello on tehnyt tarkoituksettoman automaattipuhelun hätänumeroon. Hätäkeskuslaitos pitää ohjetta oikeana ja sanoo sitä voitavan soveltaa muihinkin laitteisiin sekä ajoneuvoihin, jotka voivat soittaa hätäpuhelun automaattisesti.

Applen uusimmissa iPhone-puhelimissa ja Apple Watch -älykelloissa on ominaisuus, joka havaitsee, jos käyttäjä esimerkiksi joutuu auto-onnettomuuteen tai kaatuu portaissa.

Toiminnon tarkoituksena on hälyttää apua silloin, kun henkilö itse ei siihen syystä tai toisesta kykene. Vastaavaa teknologiaa käytetään myös ajoneuvojen eCall-järjestelmissä.

Mutta kuten arvata saattaa, ei ominaisuus toimi iPhonessa täydellisesti. Ei sillä, etteikö se tunnistaisi kolaria ja hälyttäisi apua, vaan toisinaan se tulkitsee hätätilanteiksi tilanteita, joissa käyttäjä on aivan kunnossa.

Lue myös: Käytätkö puhelimen yhteystiedoissa ICE-lyhennettä? Ei auta mitään – unohda "auttamattomasti vanhentunut" käytäntö

Älä sulje puhelua

Apple on sittemmin lisännyt verkkosivuilleen maininnan, että vahingossa aktivoitua – tai aktivoitunutta – hätäpuhelua ei tule lopettaa ennenaikaisesti.

– Jos hätäpuhelu on aloitettu, mutta et tarvitse hätäkeskuksen palveluita, älä lopeta puhelua. Odota, että puheluun vastataan, ja kerro, ettet tarvitse apua. Jos soitat hätäkeskukseen, voit päättää puhelun, kun hätäkeskus päättää puhelun, Apple ohjeistaa.

Lue myös: Moottoripyöräilijä pudotti puhelimensa, perhe luuli hänen kuolleen – syynä uuden iPhonen ominaisuus

Tarkoituksena on helpottaa pelastusviranomaisten työtä. Apple on pyrkinyt parantamaan hätäpuhelutoimintoaan päivityksillä siten, että se tunnistaisi paremmin aidot hätätilanteet, mutta tekemistä riittää vielä.

Ennenaikaisesti katkenneet selittämättömät automaattipuhelut voivat aiheuttaa päivystäjälle paljon työtä, mikäli hän ei saa varmuutta siitä, ettei mitään hätää ole. Jos automaattipuhelu katkeaa ennen kuin päivystäjä on ehtinyt vastaamaan, voi hätätilanteen laadun selvittämiseen palaa turhaan aikaa.

The New York Times kertoi aiemmin tänä vuonna coloradolaisessa laskettelukeskuksessa tapahtuneesta hälytyssumasta, kun yhden viikon aikana uudet iPhonet ja Applen kellot soittivat hätäkeskukseen peräti 185 tarpeetonta puhelua.

Näin hätäkeskuslaitos ohjeistaa

Hätäkeskuslaitoksen operatiivinen johtaja Marko Nieminen kertoo MTV Uutisille, että Applen ohjetta on hyvä noudattaa Suomessakin silloin, jos hätäpuhelu on lähtenyt automaattisesti.

– Mikäli hätäpuhelun on tehnyt puhelin, älykello tai ajoneuvo automaattisesti, on parempi olla katkaisematta puhelua ja antaa sen soida. Sitten, kun puheluun vastataan, voi kertoa päivystäjälle, että kyseessä oli vahinkopuhelu, Nieminen sanoo ja kertoo, että keskimäärin hätäpuheluihin vastataan Suomessa noin kolmessa sekunnissa.

Autojen automaattiset eCall-hätäpuhelujärjestelmät lähettävät hätäkeskukseen automaattipuhelun yhteydessä datapaketin muun muassa auton sijainnista sekä siitä, mitä on tapahtunut. Näissä tilanteissa hätäkeskuspäivystäjän on tärkeää tietää, jos todellista hätää ei ole, ettei paikalle lähetetä pelastusyksiköitä turhaan.

Itse soitetun vahinkopuhelun voi katkaista huolettomammin

Mikäli hätänumeroon on soittanut vahingossa itse, voi puhelun katkaista jo ennen kuin päivystäjä siihen ehtii vastaamaan. Nopeasti katkaistu puhelu voi näkyä hätäkeskuksessa "räpsynä", mutta niiden alkuperää ei Niemisen mukaan lähdetä sen tarkemmin selvittämään, ellei mikään viittaa siihen, että puhelu oli jotain muuta kuin vahinko.

Toisinaan hätäkeskukseen yhdistyy taskupuheluita ja muita tahattomia soittoja, joissa ei ole taustalla todellista hätätilannetta, mutta soittaja ei myöskään ole havainnut soittaneensa. Näissä tilanteissa linjalla olevan päivystäjän tehtävänä on tehdä arvio siitä, onko kyseessä todellinen hätätilanne vai esimerkiksi juuri taskupuhelu.

Tämä voi Niemisen mukaan tapahtua esimerkiksi taustalta kuuluvia ääniä kuuntelemalla. Rauhallinen puheensorina, kenkien kopina kävellessä tai muut tavallisen arkiset äänet voivat antaa olettaa, ettei kyse ole vakavasta hätätilanteesta.

Lue myös: Shokissa ollut rekkakuski ei osannut kertoa sijaintiaan hätäkeskukseen rajun kolarin jälkeen – romuttuneeseen Hiaceen loukkuun jääneen Villen älykello oli askeleen edellä

Lähteet: MacRumorsGizmodo, Apple

Tuoreimmat aiheesta

Puhelimet