Sosiaalisessa mediassa on kohistu Lidlin hintalapuista. Kilohinta on monien mielestä merkitty niin pienellä, että sitä ei oikein kunnolla edes näe.
Lidlin hintalapuista syntyi pieni kohu, kun myymäläketju muutti hyllyjen hintalappujaan niin, että joidenkin mielestä kilohintaa oli liian vaikea nähdä. Pieni fonttikoko on herättänyt keskustelua esimerkiksi Twitterissä. Asiasta kertoi ensimmäisenä Iltalehti.
Lue myös: Kurkun kilohinta ruokakaupoissa ihmetyttää: Mitä eroa oikeasti on käyrällä ja suoralla kurkulla?
Näin Lidl kommentoi
Lidlin myynnin ja tavaranhallinnan johtaja Akseli Mäkisalo kertoo MTV Uutisille, että hintakylttejä uudistetaan parhaillaan sähköiseen muotoon. Tällä hetkellä sähköisiä hintakylttejä on 18 Lidl-myymälässä ja Mäkisalon mukaan tarkoituksena on kasvattaa niiden määrää portaittain niin, että vuoden sisällä ne ovat käytössä kaikissa Lidleissä kautta maan.
– Siirtymällä paperisista, käsin vaihdettavista hintakylteistä sähköisiin minimoimme inhimillisten virheiden riskiä hintakylttien vaihdon yhteydessä. Lisäksi säästämme valtavan määrän paperia, Mäkisalo kertoo sähköpostitse.
Mäkisalo kertoo, että paperisten hintakylttien vaihtamisessa sähköisiin on kyse laajasta uudistuksesta. Mäkisalon mukaan tavoitteena on tehdä hintakyltti, joka palvelee asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Mäkisalon mukaan uudet hintakyltit ovat visuaaliselta ilmeeltään hyvin samanlaiset kuin paperiset.
– Valmisteluvaiheessa olemme selvittäneet uusien kylttien vastaanottoa asiakkaista koostuvalla testiryhmällä, joka piti kylttejä toimivina.
Mäkisalo kertoo, että sähköiset hintakyltit ovat käytössä vasta pienessä osassa Lidl-myymälöitä ja toistaiseksi palautetta niistä on tullut vain vähän.
– Otamme kuitenkin edelleen mielellämme vastaan palautetta uusista kylteistämme ja kehitämme kylttien yksityiskohtia asiakaspalautteen perusteella. Kilohinnan fonttikokoa koskevan palautteen olemme ottaneet huomioon ja työstämme sitä.
Lue myös: Länsiväylä: Lidlin halpisolut ei enää ole Suomen halvin – tämä oluttölkki on nyt edullisin
KKV ei kommentoi yksittäistapausta
Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki kertoo MTV Uutisille, että KKV tai kuluttaja-asiamies eivät voi kommentoida yksittäistä tapausta. Tähän tapaukseen liittyen KKV:lle on tullut kaksi ilmoitusta.
Kivimäki kertoo sähköpostitse, että hinnan ilmoittamisesta säädetään kuluttajansuojalaissa ja niin kutsutussa hintamerkintäasetuksessa.
Hintamerkintäasetuksen mukaan myymälässä tarjottavista pitää ilmoittaa myynti- ja yksikköhinta. Merkinnässä yksikköhinnan on erotuttava myyntihinnasta. Hinta tulee merkitä niin selkeästi ja yksilöidysti, että ei synny vaaraa erehtyä tuotteesta ja pakkauksesta. Merkinnän on oltava riittävän kookas ja se tulee sijoittaa niin, että se on helposti kuluttajan havaittavissa.
Kivimäki kertoo, että lainsäädännössä ei ole määritelty esimerkiksi hintalappujen tai fontin kokoa. Sitä, onko hinta merkitty hintamerkintäasetuksessa vaaditulla tavalla, arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Sähköisiin hintalappuihin ei liity erityissäädöksiä.