Kajakkien aateli tulee Suomesta: Hiilikuidusta, käsityönä ja mittojen mukaan

2:01img
Julkaistu 30.06.2018 09:24
Toimittajan kuva

Outi Airola

Harva tietää, että Pohjanmaan rannikolla tehdään ainakin Skandinavian ellei koko maailman parhaat kajakit. Kiinalainen sarjatuotanto ei riitä enää kaikille harrastajille, osa haluaa kevyen hiilikuituisen, omien mittojen mukaan tehdyn kajakin. Skim-tuotemerkki on tutumpi ehkä maailmalla kuin Suomessa, sillä suurin osa Skimeistä menee vientiin.

Yllä olevalta videolta voit katsoa uutisjutun aiheesta. 

Lue myös: 

Legendaariset Venetsian gondoliveneet katoamassa – valmistustaito hiipuu, kun nuoria ei kiinnosta

– Täällä on valmistettu Skim Kayakseja jo viisitoista vuotta, aluksi tosin alihankintana, sittemmin brändi ostettiin kokonaan Suomeen, kertoo toimitusjohtaja Tomi Ylänen.

Skim Kayaksin juuret ovat Ruotsissa.

– Siellä kaksi kaverusta kehitti täysin uudenlaiset kajakkimallit, koska eivät löytäneet markkinoilta tarpeeksi hyviä ja sopivia itselleen. Vuonna 2010 Evert Aartsen osti brändin ja muotit Kokkolaan, nyt malleja on kaikkiaan kuusitoista, kertoo Ylänen.

kajakki1

Evert Aartsen ja Tomi Ylänen tekevät Skim-kajakkeja nyt Nautorin ja Baltic Yahctsin kanssa samalla veneteollisuuden hi-tech-alueella.

Hollantilaislähtöinen Evert Aartsen on niittänyt mainetta paljasjalkavesihiihdon parissa, mutta nyt hän toimii Skim Kayaksin kehittämis- ja myyntipäällikkönä.

– Strategiamme on tehdä korkeaa laatua käsityönä, emme kilpaile määrällä, sanoo Aartsen.

Pieni mutta pippurinen

Noin kymmenen henkeä työllistävä yritys on nimeltään Charger Technology Finland Oy.

– Nimi liittyy kilpapurjeveneeseemme, jonka nimi on Charger 2,4 mR Norlin MKIII. Sen on suunnitellut maineikas ruotsalainen purjevenesuunnittelija Peter Norlin, kertoo Ylänen.

Skim Kayaksilla jokainen kajakki valmistetaan asiakkaan toiveiden mukaan.

skim kayaks

Skim-brändi kehitettiin alun perin Ruotsissa.

– Ajatuksena on räätälöidä jokainen kajakki asiakkaalle värejä ja istuimia myöten. Jos asiakas haluaa pinkin ja mustan kajakin, me tehdään pinkkiä ja mustaa, kertoo Ylänen.

Kajakit valmistetaan joko lasi- tai hiilikuidusta.

– Hiilikuidun osuus on kasvanut, se on jo noin kymmenisen prosenttia. Hiilikuituisten kysyntä on kasvanut samalla kun naisten osuus melonnan harrastajissa on kasvanut. Hiilikuituinen on niin kevyt, että sen voi nostaa yksinkin auton katolle, sanoo Ylänen.

Pienen yrityksen tuotannosta menee vientiin lähes kaikki, noin 85 prosenttia. Kajakkeja jää toki kotimaahankin, sillä ne käyvät niin harrastajille kuin tosimelojillekin.

– Meidän merikajakki on sen verran pitkä, että koskimelontaan se ei sovellu. Meri-, järvi- ja jokimelontaan sen sijaan oikein hyvin, kertoo Ylänen.

Hyvän kilpapyörän hintainen

Laadukkaita huippukajakkeja ei valmisteta koko Pohjois-Euroopassa eli varsinaisia kilpailijoita Skim Kayakseilla ei ole kovin lähellä.

ylänen ja aartsen ja kajakit

Skim-kajakki tehdään yhä useammin hiilikuidusta.

– Pohjoismaissa ei ollenkaan, lähimmät korkealaatuiset kajakkivalmistajat löytyvät Englannista.

Vientimarkkinat ovat Australiassa ja Euroopassa – eniten melonta kiinnostaa Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Entä mitä käsintehty Skim Kajakki sitten maksaa? Onko siihen varaa hupimelojalla?

– Hinta liikkuu mallista riippuen 2600-3400 euron välissä – hiilikuituinen on astetta kalliimpi. Jos vertaa hyvään kilpa- tai harrastepyörään, liikutaan samoissa hinnoissa, arvioi Ylänen.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa