Kalle Rovanperä yhtyi tallikaverinsa tuimaan tekstiin – nämä numerot kielivät hurjasta muutoksesta: "Vähän väärä tapa"

Kalle Rovanperä kumoaa huhut tulevaisuudestaan – näin puolikas kausi on vastannut odotuksiin 0:55
Kalle Rovanperä kumoaa huhut tulevaisuudestaan – näin puolikas kausi on vastannut odotuksiin

Kalle Rovanperä jakaa tallikaverinsa Sébastien Ogierin huolen siitä, mihin tälle kaudelle käyttöön otettu uusi pistesysteemi rallin MM-sarjassa johtaa.

Rovanperän loppuhetkien keskeytyksen myötä Suomen MM-rallin voittajaksi ja MM-pisteissä jo toiseksi noussut Ogier oli kauden kolmannen ykkössijansa jälkeen harvinaisen pettynyt.

Toyota oli vielä kaksi pätkää ennen maalia nousemassa valmistajien MM-sarjan kärkeen ja vieläpä kasvattamassa eroa Hyundaihin varsin tuntuvaksi. Rovanperän keskeytyksen myötä tilanne on kuitenkin päinvastainen: Hyundain MM-johto on 20 pistettä, kun ajamatta on neljä osakilpailua.

Jutun alla olevissa taulukoissa on esitetty, miten pisteuudistus on vaikuttanut pisteiden jakautumiseen tällä kaudella.

Asetelma olisi hyvin toisenlainen, jos pisteitä jaettaisiin samaan tapaan kuin kausilla 2017–2023. Toyota johtaisi valmistajien MM-sarjaa 25 pisteellä. Kuljettajien pisteissä Ogier olisi vain kolmen pisteen päässä sarjaa johtavasta Hyundain Thierry Neuvillesta. Nyt eroa kaksikon välillä on 27 pistettä Neuvillen hyväksi, mutta kolmesta kisasta sivussa ollut ranskalainen on silti Toyotan paras mahdollisuus jatkaa vuonna 2019 alkanutta kuljettajien maailmanmestaruusputkea.

– Katsotaan, ajanko kaikki loppukauden kisat, mutta näyttää siltä, ettei minulla ole muuta vaihtoehtoa. Se (mestaruus) ei ole enää päätavoitteeni, mutta katsotaan, Ogier sanoi Suomen MM-rallin viimeisen ek:n maalissa.

40-vuotias ranskalainen jättäytyi sivuun täysipäiväisestä ralliammattilaisuudesta kahdeksankertaisena maailmanmestarina, koska halusi viettää enemmän aikaa kotona vaimonsa ja nyt 8-vuotiaan poikansa kanssa. 

Mestaruuksien määrällä mitattuna Ogier on vain yhden päässä maanmiehensä Sébastien Loebin ennätyksestä.

– Sisälläni ei ole vielä halua (ajaa koko loppukautta ja tavoitella mestaruutta), koska en arvosta mestaruuksia niin paljon kuin ihmiset ehkä ajattelevat – varsinkaan tämän uuden pistesysteemin kanssa, Ogier sanoi Suomessa Autosportin mukaan.

Ogierin saldona tämän kauden kuudesta startista on kolme voittoa ja kolme kakkossijaa. Neuvillen saldo on yksi voitto ja kolme muuta palkintosijoitusta.

Valmistajien puolella Toyotalla on koossa kuusi voittoa, joista neljä on kaksoisvoittoja, ja kaikkiaan 14 palkintosijoitusta. Hyundailla voittoja on kolme ja palkintosijoituksia kaikkiaan yhdeksän.

– Pistesysteemi on yksinkertaisesti vitsi, joka vain vähentää mestaruuden arvoa. Joku on voittaja kauden päätteeksi, mutta kukaan ei tiedä, onko se se, joka ansaitsee mestaruuden, Ogier sanoi.

Vanha voittokaava ei enää palkitse

Tallikaverinsa tavoin kolme voittoa kuudesta startista ajanut Rovanperä yhtyy Ogierin näkemyksiin.

– Aika kovasti olen samaa mieltä monessa asiassa. Eihän tämä palkitse sitä, joka onnistuu ja ajaa koko viikonlopun hyvin. Nythän on nähty kisoja, joissa voittaja ei saa eniten pisteitä, vaikka on vielä sunnuntaina ajanut kovaa kilpaa. Isommalla erolla takana tulevat voivat ottaa hulluja riskejä ja voivat saada saman verran tai enemmän pisteitä kuin voittaja. 

– Jos voittaa yleiskilpailun, on selvästi nopein kuljettaja koko viikonlopun ajalta. Eihän se palkitse samalla tavalla. Ennen se oli niin, että kun voittaa, saa joka tapauksessa eniten pisteitä. Niin sen pitäisi olla edelleen. Varsinkin jos tulee keskeytyksiä, voi silti saada hirveän pistepotin sunnuntaina, vaikka ei aja perjantaina ja lauantaina ollenkaan kilpaa.

– Ihan liikaa saa anteeksi verrattuna siihen, miten onnistumisesta palkitaan.

Rovanperä ei osaa ottaa kantaa siihen, miten pistesysteemi häneen vaikuttaa, mutta myöntää, ettei se varsinaisesti myöskään motivoi.

Sellainen kaava, jolla olemme Jonnen (kartturi Halttusen) kanssa ajaneet hyviä tuloksia, ei palkitse läheskään niin paljon kuin ennen.

Rovanperällä on, taas kerran Ogierin tapaan, tämän vuoden pistesysteemillä koossa kaksi pistettä vähemmän kuin olisi viime vuosien systeemillä. Vertailun vuoksi: MM-sarjaa johtavalla Neuvillella pisteitä on nyt 22 enemmän, kolmantena olevalla Tänakilla 23.

Kyllähän se (pistesysteemi) tekee tietyllä tapaa mestaruustaistelusta kiinnostavan, mutta ehkä se on myös vähän väärä tapa, jos onnistuja ei kuitenkaan palkita tarpeeksi. Ei sekään ehkä urheilullisesti ole oikein, Rovanperä sanoo.

– Ei se niin paljon motivoi onnistumiseen, kun ei ehkä aina saa kaikkea hyötyä itselleen.

Rallien voittajat ovat saaneet tämän vuoden yhdeksässä osakilpailussa yhteensä 214 pistettä eli 79 prosenttia jaossa olleista 270:stä. Kahden viime kauden aikana voittajien osuus maksimipistepotista oli 93 prosenttia.

Kauden yhdeksästä voitosta seitsemän on kirjattu sellaisilla kuljettajille, jotka lähtivät ajamaan vain osittaista ohjelmaa. Ogierin ja Rovanperän lisäksi tällainen kuljettaja on Hyundain Esapekka Lappi, joka juhli pitkään odottamaansa uransa toista voittoa helmikuussa Ruotsissa.

MM-pisteet nykyisen ja vuosien 2017–2023 pistesysteemin mukaan:

kuljettaja:talli:nyky:2017-23:muutos:
Thierry NeuvilleHyundai168146+22
Sébastien OgierToyota141143-2
Ott TänakHyundai137114+23
Elfyn EvansToyota132123+9
Adrien FourmauxM-Sport119105+14
Kalle RovanperäToyota8688-2
Takamoto KatsutaToyota7662+14
Esapekka LappiHyundai3331+2
Andreas MikkelsenHyundai2924+5
Dani SordoHyundai2725+2
Grégoire MunsterM-Sport2324-1
talli:nyky:2017-23:muutos:
Hyundai395339+56
Toyota375364+11
M-Sport207193+14

Pisteiden jakautuminen nykyisen ja vuosien 2017–2023 pistesysteemin mukaan:

lopullinen sijoitus:nyky:2017-23:
119%24%
218%17%
316%15%
412%12%
59%10%
66%8%
75%5%
84%4%
92%2%
101%1%
11-9%2%

Pisteiden jakautuminen eri ajopäivinä nykyisen pistesysteemin mukaan:

lopullinen sijoitus:pisteet lauantailta:osuus:pisteet sunnuntailta:osuus:
115421%6016%
213419%6417%
311816%5414%
48211%5314%
57010%308%
6598%72%
7446%72%
8213%205%
9172%00%
10122%00%
11-91%9224%

Lue myös:

    Uusimmat