Arvonlisäveron yleinen kanta nousee Suomessa 1. syyskuuta 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Miten korotus vaikuttaa pienituloisen kukkaroon tai eri palvelujen hintoihin?
Kun yritys myy palvelua tai tavaraa, se lisää myyntihintaan arvonlisäveron. Käytännössä arvonlisäveron maksaa siis kuluttaja osana tuotteen tai palvelun hintaa. Syyskuun alusta lähtien yleinen arvonlisävero nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin.
Kuinka merkittävä tuo 1,5 prosenttiyksikön nousu todella on?
– Riippuu, keneltä kysyy. Meillä on paljon pienituloisia kuluttajia. Meidän tutkimuksissamme 25 prosenttia suomalaisista on sellaisessa taloudellisessa tilanteessa, että he ovat jo taloudellisessa ahdingossa tai aivan sen partaalla. Joten voi sanoa, että kaikki verojen korotukset kuluttajalle, tässä tapauksessa erityisesti tällaisille ryhmille, on myrkkyä, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa.
Miten arvonlisänveron nousu vaikuttaa ostovoimaan? Beurling-Pomoellin mukaan nousu tarkoittaa euroiksi muutettuna kuluttajalle 100–300 euron lisäkulutusta vuosittain – omasta tuloluokasta riippuen.
– Jokainen voi miettiä pienituloiselle sata euroa. Se voi olla monen viikon ruoat.
Hinnoissa arvonlisäveron nousu näkyy luultavimmin niin, että moni yrittäjä lisää syyskuun alusta nousevan alvin suoraan vanhan hinnan päälle.
– Riippuu tietenkin sektorista. Meillä on sektoreita, joilla on kova kilpailu, ja ihmiset voivat jättää niiden palvelut käyttämättä hyvin helposti, Beurling-Pomoell huomauttaa.