Käyttöohjekirjan sivulla 283 on tärkeä listaus: 14 arkista tilannetta, joissa autovalmistaja neuvoo olemaan käyttämättä hienoa ajoavustintaan

0:41img
Hengenvaarallista touhua! Tesla-kuski laittoi Autopilotin päälle ja hyppäsi pelkääjän paikalle kesken ajon.
Julkaistu 07.01.2021 17:57

Ville Järveläinen

Teknologiaan ei pidä luottaa sokeasti, mutta toisinaan siihen on parempi olla luottamatta ollenkaan. Jenkkivalmistaja listasi 14 tilannetta ja olosuhdetta, joissa sen puoliautonomista ajoavustinta ei tulisi käyttää.

Tämän päivän autoissa on toinen toistaan kehittyneempiä ajoavustimia, joista kyvykkäimmät mahdollistavat jo pidempienkin matkojen ajamisen ilman, että kuljettajan tarvitsee aktiivisesti ohjata autoa.

Teslan Autopilot on toki ollut otsikoissa useasti, mutta lähes vastaavia aktiivisen kaistallapitoavustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen yhdistelmiä on muillakin valmistajilla.

Cadillacin puoliautonominen ajoavustin Super Cruise, josta olemme aiemminkin uutisoineet, ei ole tarkoitettu käytettäväksi aivan kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa.

LUE MYÖS: Autovalmistaja luopuu monista myymälöistään, koska niiden omistajat eivät halua myydä yhtiön uutta sähköautoa

Osa ihan ymmärrettäviä, osa ei...

Uuden Cadillac Escaladen käyttöohjekirjan sivulta 283 löytyy kattava listaus siitä, milloin Super Cruise -toimintoa ei tule käyttää:

  • tietyömailla ajaessa
  • tietulliasemaa lähestyessä
  • liikennevalolla tai stop-merkillä varustettua risteystä lähestyessä
  • jos tiemerkinnät ovat puutteelliset tai niitä on esimerkiksi lumen vuoksi vaikea havaita
  • liukkailla tai jäisillä teillä
  • huonossa ajokelissä
  • mutkaisilla tai mäkisillä teillä
  • kaupunkiolosuhteissa
  • taajamissa
  • hätäjarrutuksen aikana
  • korotetun moottoritien alapuolella
  • tunnelissa
  • peräkärryä vetäessä
  • moottoritien erkanemisliittymässä

Osa edellämainituista olisi pääteltävissä ihan maalaisjärjelläkin, kuten se, ettei vakionopeudensäädintä kannata käyttää huonossa kelissä tai liukkaissa olosuhteissa tai missään, missä on ajettava kieli keskellä suuta. Mutta se, ettei Super Cruisea tulisi käyttää korotetun moottoritien alapuolella ajaessa oli yllätys jopa yhdysvaltalaisen Carscoopsin Sebastian Bellille, vaikka hän kertookin osallistuneensa jopa Cadillacin itsensä järjestämään Super Cruise -demotilaisuuteen.

Vaikka Cadillacia ei Suomessa myydäkään, on jokaisen vastaavia ajoavustimia käyttävän syytä tutustua autonsa käyttöohjekirjaan ja lukea vastaavat ohjeistukset.

LUE MYÖS: Jenkkivalmistajan "Super Cruise" -toiminto ei ollutkaan niin super – menee pois päältä auringonvalosta

Lähde: Carscoops

Tuoreimmat aiheesta

Autot