Koronan mallimaa Uusi-Seelanti loistaa myös terävällä viestinnällä pandemian hoidossa: "Se ei ollut ylhäältä johdettua, vaan kutsu osallistua"

Suomessa koronapandemiaan liittyvää viestintää on viime viikkojen aikana arvosteltu aika ajoin sekavaksi.

Kuun vaihteessa pääministeri Sanna Marin (sd.) pyysi anteeksi STM:n ja avien tulkintakiistoista syntynyttä viestisekamelskaa.

Samaan aikaan Uuden-Seelannin korona-ajan viestintä on saanut puoleensa suitsutusta, viimeisenä The Guardianin artikkelissa.

Maailman mallimaa

Uusi-Seelanti on läpi pandemian ollut yksi koronahoidon mallimaista, sillä tartuntoja on ollut yhteensä vaivaiset 2 422 ja kuolleita 26. Suomessa tapauksia on ollut lauantaihin mennessä 66 006 ja kuolemia 786.

Uuden-Seelannin erinomaista koronatorjuntaa on selitetty niin maarajojen puutteilla, nopeasti käyttöön otetuilla rajoituksilla kuin moniin maihin verrattuna alhaisella asukastiheydellä.

Väkiluvultaan Uusi-Seelanti on vertailukelpoinen Suomeen, sillä saarivaltiossa asuu 5,1 miljoonaa ihmistä.

Myös asukastiheyden suhteen Suomi ja Uusi-Seelanti ovat varsin tasavertaisia. Siinä missä Uudessa-Seelannissa asuu 19 asukasta neliökilometriä kohti, on Suomessa vastaava luku 16.

Nyt myös Uuden-Seelannin terävä koronaviestintä on nostettu merkittäväksi syyksi pandemian patoamisessa.

– Tiesimme alusta alkaen, että meidän keinomme selvitä tästä on saada ihmiset tekemään oikeita asioita. Yksi keino tehdä se, on viestiä hyvin, sanoo Uuden-Seelannin koronatorjunnan johdossa mukana ollut John Walsh.

Rajoituksissa päätettiin alusta alkaen noudattaa ”kovaa ja aikaisin” -strategiaa. Myös Suomen koronarajoituksia on maailmalla kehuttu oikeanlaisiksi.

Mutta kuten Suomessakin esimerkiksi Helsingin pormestari Jan Vapaavuori on todennut, rajoitusten ja suositusten lisäksi myös ihmisten käytös vaikuttaa valtavasti lopputulokseen.

Näin Uusi-Seelanti on viestinyt

Uusi-Seelanti valitsi koronan vastaisiksi väreiksi valkoisen ja keltaisen. Ne eivät pelota, mutta herättävät huomiota.

– Halusimme jotain hyvin inhimillistä, mainoskampanjaa suunnitellut Linda Major kertoi The Guardianille.

"United Against Covid-19" -virkkeestä tuli Uuden-Seelannin koronan vastaisen slogan. Samannimisillä nettisivuilla vierailtiin pandemian kolmen ensimmäisen kuukauden aikana 700 miljoonaa kertaa.

– Se ei ollut vain ylhäältä päin johdettua, vaan kutsu osallistua, Major sanoo.

Ajatus oli yksinkertainen. Ihmiset haluttiin pelkäämisen sijaan puhaltamaan yhteen hiileen.

Kieltojen ja rajoitusten rummuttamisen sijaan viestintäkampanja keskittyi toistamaan asioita, joita kansalaisten tulisi tehdä. Ohjeet pyrkivät selkeyteen. Sen sijaan, että oltaisiin sanottu "pese käsiäsi", sanottiinkin "kädet pesemällä ja kuivaamalla tapat viruksen".

Myös useat yritykset lähtivät mukaan kampanjaan ja noudattivat sen brändiä. 

– Tuntui, että uusiseelantilaiset omistivat brändin. Se ei tuntunut niin hallintomaiselta, Major pohtii. 

Lisäksi maan pääministeri Jacinda Ardern ja terveysministeri Ashley Bloomfield ovat toistaneet jatkuvasti avainviestejä.

– Pysy kotona, säästä henkiä. Ole ystävällinen. Käyttäydy niin kuin kantaisit virusta, The Guardian kertoo esimerkkejä viesteistä.

Sosiaalisessa mediassa vastattu viesteihin

Työtä on tehty rutkasti myös sosiaalisen median puolella. Hallituksen työntekijät ovat vastanneet Facebookissa yli 40 000 ihmisen kommentteihin.

Koronaryhmän viestintäjohtajan mukaan tämä tarjosi kuvan siitä, mitä kansan keskuudessa puhutaan. Tietoa hyödynnettiin sen jälkeen viestinnässä. 

Myös erilaisia tehtäviä tai vinkkejä on jaettu somessa. Alla näkyvässä tviitissä kehotetaan ottamaan kuva vessapaperirullan läpi ja jakamaan se someen. Tällaiset tempaukset ovat osaltaan olleet luomassa yhtenäisyyden tunnetta. 

Myös tutkimustietoa

Maan viestintää on myös tutkittu Wellingtonin Victoria-yliopistossa. 

Tutkimuksessa esimerkiksi havaittiin, että ihmiset ovat rajoittaneet uutisten seuraamista ja keskittyneet päivittäisiin hallituksen tiedotustilaisuuksiin, joita johtavat pääministeri Ardern ja terveysministeri Bloomfield. 

Tästä syntynyt rutiini on luonut Uuteen-Seelantiin tutkimuksen mukaan yhtenäisyyttä ja rutiineja sulkujen keskellä. 

Tutkimukseen osallistujat myös kertoivat, että he kokivat ministerien olleen rehellisiä. Tutkijoiden mukaan tämä on suurin tunnustus, jonka uusiseelantilainen voi saada.

Yhteisöllisyydellä ja United Against Covid-19 -kampanjalla uskotaan olleen vaikutuksia myös ihmisten jaksamiseen kriisin keskellä. 

Viestintä on näkynyt myös kansan tuessa, sillä tässä kuussa tehdyssä tutkimuksessa lähes 80 prosenttia luotti Uuden-Seelannin hallitukseen. 

Lue myös:

    Uusimmat