Adlercreutzin mukaan perusopetuksen keskeisenä tavoitteena voidaan pitää erilaisten kulttuuristen vaikutteiden ja maailmankatsomusten syvällistä ymmärtämistä.
Kouluissa on tärkeää tehdä näkyväksi kulttuurihistorian kaikki ulottuvuudet, kirjoittaa opetusministeri Anders Adlercreutz (r.) blogissaan.
Adlercreutzin mukaan eurooppalainen kulttuurihistoria on vahvasti kytköksissä kristillisyyteen. Opetus on hänen mukaansa kuitenkin mahdollista toteuttaa niin, että kaikkiin uskontokuntiin liittyvät voivat olla osallisia.
– Barokkimusiikkiin taas ei pääse sisälle ymmärtämättä sen yhteyttä kirkkoon, eikä suomalaisen arkkitehtuurin historiaa voi tuntea, jos ohittaa kirkollisen rakentamisen perinteet, kirjoittaa Adlercreutz.
Adlercreutz ottaa kirjoituksellaan kantaa tapaukseen, jossa Uudellamaalla sijaitseva peruskoulu perui suunnitellun barokkikonsertin sen uskonnollisten viitteiden takia. Asiasta kertoi aiemmin Helsingin Sanomat.
Opetusministerin mukaan laaja ymmärrys kulttuurihistoriasta antaa paremmat edellytykset selviytymiseen erilaisista nykyajan haasteista. Hänen mukaansa on tärkeää tietää, mistä olemme tulossa, jotta voimme tietää, mihin olemme menossa.
Adlercreutzin mukaan suomalaisen perusopetuksen keskeisenä tavoitteena voidaan pitää erilaisten kulttuuristen vaikutteiden ja maailmankatsomusten syvällistä ymmärtämistä.
– Kannustan kouluja jatkossakin tarjoamaan oppilailleen mahdollisimman laajan kattauksen kulttuurihistoriaamme; niin Händeliä, Botticelliä, Simbergiä kuin Engeliäkin, joiden kaikkien taide ammentaa kristillisestä perinteestä, kirjoittaa Adlercreutz.
Adlercreutz muistuttaa, että myös monet nykytaiteilijat ammentavat inspiraatiota kristillisyydestä.