Ensi viikolla alkavan MM-rallikauden suuri mielenkiinto on autoissa. Ne ovat entistä nopeampia ja äänekkäämpiä.
Toyota palaa MM-ralliin 17 vuoden tauon jälkeen vahvasti suomalaisella tallilla. Tommi Mäkinen johtaa Puuppolasta pyöritettävää tiimiä ja Monte Carlon avauskisassa Yaris WRC –autoja ajavat Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen.
Täksi kaudeksi tehtyjen sääntömuutosten ansiosta autojen tehot ovat nousseet reilusta 300 hevosvoimasta 380 hevosvoimaan. Autot ovat aiempaa leveämpiä ja aerodynamiikkaa on kehitetty massiivisesti. Sen takia Latvala lupaa, että isoilla takasiivillä varustetut autot lentävät kesällä Suomen MM-rallissa hypyistä nokka pystyssä.
- Voimaakin on nostettu, mutta aerodynamiikka näyttelee suurinta roolia, Latvala sanoo.
Toyotalle tuleva kausi on vielä kehitystyötä, mutta jo talven aikana on menty paljon eteenpäin. Etenkin asvalttiajossa tekemistä riittää. Latvala liittyi tiimiin joulukuussa ja hän on ajanut kauden alla 12 intensiivistä testipäivää.
- Yaris menee lumella erinomaisesti ja myös soralla on tosi hyvä fiilis. Asvaltilla on jatkettu töitä aika paljon ja nyt auto alkaa tuntua minun mielestäni myös asvaltilla aika hyvältä, mutta viimeisissäkin testeissä huomasi, että vielä olisi ollut asioita, joita olisi pitänyt kokeilla, mutta ihan kaikkea ei ehditty käymään läpi, hän sanoo.
Monte Carlossa tallin päätavoite on saada sekä Latvala että Hänninen maaliin. Ruotsin ralli helmikuussa on jo eri asia, mutta palkinto- ja voittokamppailuja Toyotalla odotetaan vasta myöhemmin. Latvala on huomannut jo nyt selkeän eron aiempaan työvälineeseensä, mestariauto Volkswagen Poloon.
- Jarrutuntuma on todella hyvä. Vuonna 2016 tappelin vähän jarrutuntuman kanssa edellisessä autossa, jarrutuntumaa oli vaikea saada liukkaassa kelissä. Tässä autossa se on selvästi parempi ja silloin on helpompi päästä autoon sisään.
Vaikka Latvala tietää, että koko alkava kausi on ennen kaikkea kehitystyötä, hän myös tuntee, että Yaris on jo nyt vahva paketti. Tallipäällikkö Mäkinen on itsekin nelinkertaisen mestarin kokemuksella testannut autoa, mistä on hyötyä myös Latvalalle.
- Siitä ei ole pitkää aikaa, kun Tommi on ajanut kilpaa, joten hän pystyy samaistumaan kuljettajan rooliin. Sitä kautta hänen kanssaan on helppo neuvotella esimerkiksi säädöistä. Hän pystyy samaistumaan niihin tilanteisiin, missä minä olen ja se on todella vahva ominaisuus, Latvala kertoo.
Mihin Latvala olisi kauden 2017 päätteeksi tyytyväinen?
- Jos pystymme ajamaan palkintosijoista ja jopa joidenkin kilpailujen voitosta. Jos niitä pystyisi loppukaudesta saavuttamaan, olisin tyytyväinen. Ja tietysti jos olemme pystyneet kehittämään autoa, se on toinen todella tärkeä juttu.
Kausi alkaa Monte Carlossa ensi torstaina.