Jari-Matti Latvala ajoi aavistuksen huolestuneena kohti huoltoa Sardinian MM-rallin perjantain etapin päätteeksi. Näin siitä huolimatta, että hän on kilpailussa toisena vain 11,1 sekuntia rallia johtavasta Hyundain Thierry Neuvillesta.
– Etutasauspyörästön lukossa on jotakin vikaa. Auto yli- ja aliohjaa ja kuluttaa rengasta todella rajusti. Nyt renkaat meinasivat kulua loppuun ihan kokonaan, Latvala harmitteli.
– Jos lukkoa ei saada kuntoon, en pysty ajamaan voitosta. Nyt pystyy ajamaan lujaa vain lyhyillä pätkillä, ja suorilla, nopeilla osuuksilla, mutta ei hitaissa paikoissa.
Perjantaina ajettiin kahdeksan erikoiskoetta. Latvala ajoi kaksi pohja-aikaa, kun Latvalaa hieman paremmalla lähtöpaikalla reitillä liikkunut Neuville teki viisi pohja-aikaa. Kärkiautona irtosoran takia aikaa menettänyt Sebastien Ogier on kolmas 29,2 sekuntia Latvalasta.
– Lauantaina on tarkoitus jatkaa samalla rytmillä, Neuville vakuutti.
Ralli jatkuu lauantaina kuudella erikoiskokeella, mutta ek-kilometrejä ajetaan reilut 170, eli yli puolet koko kilpailun pikataivalkilometreistä.
– Yksitoista sekuntia ei ole paha ero, mutta auto on saatava yön huollossa kuntoon. Muuten Neuvillen kiinniajaminen ei ole mahdollista, Latvala tuumi.
Jos Latvala saa etulukon toimimaan, luvassa on tiukka kaksintaistelu, josta Ogier sanoutui jo perjantaina irti. Irtosoraa on tiellä niin paljon, että kärkiautona ajava Ogier sanoi taistelevansa vain niitä kuljettajia vastaan, joita vastaan on mahdollista taistella.
– Kaikkeni yritin, Ogier totesi perjantaina etapista.
Sunisella onnea matkassa
WRC2-luokassa Skodalla kisaavat Esapekka Lappi ja Teemu Suninen ovat toinen ja kolmas 9,1 sekunnin erolla toisistaan. Luokkaa johtaa Italian Umberto Scandola 3,3 sekunnin erolla Lappiin.
Suninen ajoi perjantaina kolmesti luokan pohja-ajan ja kävi kärjessä, mutta kärsi päivän kuudennella erikoiskokeella rengasrikon.
– Onneksi löysin vauhdin sen rengasrikon jälkeen, Suninen tuumi.
Lapin mukaan oma päivä oli mukiin menevä.
– Pysyttiin suunnitelmassa, Lappi sanoi viitaten päätökseen ajaa lujaa, mutta ilman huippuriskinottoa.