Tuoreen lasten ja nuorten kuntoa mittaavan Move!-seurannan mukaan noin 40 prosentilla 5. ja 8. luokan oppilaista fyysinen toimintakyky on tasolla, joka voi vaikeuttaa arjessa jaksamista.
Karu tulos heijastuu esimerkiksi koulupäivän jälkeiseen toimintaan.
– Se voi näkyä vaikka siinä, että koulun jälkeen ei jaksa lähteä kavereiden kanssa leikkimään, pihalle pelaamaan tai vaikkapa harrastuksiin, kehittämispäällikkö Mikko Huhtiniemi Jyväskylän yliopistosta kertoi MTV:n Uutisaamussa.
Lue lisää: Korona-aika nielaisi kolmanneksen lasten ja nuorten askelista
Vantaalla Mikkolan koulussa liikunnanopettajana toimiva Suvi Lukkarila kertoo, että jaksaminen näkyy jo koulupäivän aikanakin.
– Näkyy, kuinka intensiivisesti jaksaa liikuntatunnilla. Näkyy myös koulun arjessa yleisenä jaksamisena.
– Yksi viidennen luokan luokanvalvoja sanoi, että ”pari tuntia oppilaat jaksavat hyvin, mutta sen jälkeen alkaa näkyä koulupäivän aikana väsymistä”.
Hänen mukaansa jopa liikuntatuntien sisältöjä joutuu muokkaamaan tämän vuoksi.
– Saattaa olla, että oppilasryhmä haluaisi pelata koko tunnin, mutta eivät he jaksa. Tunti täytyy suunnitella erilaisia harjoitteita, että varsinainen peliaika jää lyhyemmäksi.
Lukkarila kertoo, että asia ei kuitenkaan ole kaikkien kohdalla samanlainen. Luokkienkin sisällä on paljon vaihtelua fyysisessä kunnossa.
Huomenta Suomi nähdään MTV3-kanavalla joka arkiaamu kello 6.25-9.30 välisenä aikana.
Viikonloppuisin Huomenta Suomi nähdään kello 9-12.
Ohjelma on katsottavissa myös MTV Katsomossa ja MTV Uutiset Livessä.
– On sellaisia, jotka liikkuvat todella paljon, mutta on sitten toinen ääripää ja ehkä sellainen välimaasto on kaventunut kaikista eniten.
Toisaalta kouluissa tapahtuu myös innostumista liikuntaan, ja jotkut pystyvät parantamaan kuntoansa.
Huhtiniemen mukaan kouluilla onkin merkittävä rooli siinä, että koululiikunta koskettaa jokaista lasta. Hän kuitenkin painottaa, että suurin vastuu liikunnasta on lapsen vanhemmilla.