Yhdysvalloissa on avattu Amazonin uusi kauppa, joka voi mullistaa tapamme tehdä ostoksia tulevaisuudessa. Ruokakaupassa ei ole ollenkaan kassoja: ei tavallisia kassoja, joissa työntekijät piippaavat tuotteet eikä edes itsepalvelukassoja.
Seattlessa avattiin maanantaina uusi Amazon Go -kauppa, jota henkilökunta on testannut jopa vuoden ajan. Liikkeessä ei ole ollenkaan kassoja, vaan valvontakameroiden avulla jokainen asiakas identifioidaan ja hänen ostoskoriinsa valitsemia tavaroita seurataan.
Kauppaan astuessa asiakkaiden täytyy skannata ovella älypuhelimeen ladatun Amazon Go -sovelluksen QR-koodi. Hyllyihin asennetut sensorit taas seuraavat, mitä tuotteita asiakas lisää ostoskoriinsa – ja poistaa tuotteet, jotka tämä laittaa takaisin. Kun asiakas poistuu kaupasta, laskutetaan ostosten hinta hänen luottokortiltaan.
Jo joulukuussa 2016 liikkeessä alkoivat henkilökunnan testaukset, ja kaupan oletettiin aukeavan yleisölle jo paljon nopeammin. Teknologian suhteen ilmeni kuitenkin monia merkittäviä ongelmia, esimerkiksi samanlaisen vartalotyypin omaavien ihmisten tunnistamisessa sekä lasten kanssa, jos tuotteita laitettiin väärille paikoille kaupassa.
Amazon ei ole vielä kertonut aikooko se avata jatkossa lisää Amazon Go -liikkeitä. Amazon osti myös viime vuonna yhdysvaltalaisen ruokakauppaketju Whole Foodsin, mutta yrityksen mukaan uusi teknologia ei ole siirtymässä niihin – ainakaan vielä.
Kuitenkin vähittäiskauppiaat tietävät, että mitä nopeammin asiakkaat voivat hoitaa ostoksensa kaupassa, sitä todennäköisemmin he palaavat kauppaan. Pitkistä kauppajonoista eroon pääseminen voisi olla erittäin suuri valtti kilpailijoita vastaan.
Amazon Go:n johtaja Gianna Puerini kertoo, että kauppa toimi moitteettomasti testivaiheen aikana. Teknologian kerrotaan toimivan hyvin täsmällisesti ja virheiden olevan todella harvinaisia.
Lähde: BBC
***
11:00