Bassadone Automotive Nordic aloitti lokakuussa Lotus-autojen maahantuonnin Suomeen. Teknavi otti heti kaikki meillä myynnissä olevat mallit koeajoon.
Uutisoimme tuoreeltaan lokakuun lopussa Lotuksen maahantuonnin alkamisesta. Perinteinen brittimerkki on erikoistunut kevyiden urheiluautojen valmistamiseen ja se on erittäin tervetullut lisä Suomenkin markkinoille. Myyntitavoitteet ovat ymmärrettävästi hillityt, mutta ainakin alkuun mahantuoja odottaa muutamien autojen käyvän kaupaksi.
Teknavi tutustui kaikkiin Suomeen tuotaviin Lotus-malleihin. Koeajojutut löydät alapuolelta.
Koeajo: Lotus Elise – urheiluauto sanan varsinaisessa merkityksessä
Elise on Lotuksen malliston pienin ja kevein auto. Siitä nauttimiseen riittää normaali suomalainen kantatie ja avattava katto tuo täysin oman vivahteensa maaseudulla ajeluun.
Koeajo: Lotus Exige S – nautinnollista koruttomuutta
Exigestä Teknavilla oli ajossa uusin Club Racer -erikoisversio. Exigen omamassa jää alle 1 200 kiloon, joten 350 hevosvoimaa tuottavalla mekaanisesti ahdetulla moottorilla ei ole liikaa kuljetettavaan. Exige tarjoaa jo lähes kilpa-automaista tunnelmaa.
Koeajo: Lotus Evora – Ei järjen hiventä, mutta mitä väliä?
Lotus-malliston huipulta löytyy nelipaikkainen Evora. Se haastaa 400 hevosvoimaisena jossain määrin jo legendaarista Porsche 911:ta ja tarjoaa toisaalta myös parempaa käytettävyyttä kuin kaksi pienempää sisarta.