Maailman suurinta sähköautoa ei tarvitse koskaan ladata

Sveitsiläisessä sähködumpperissa on suurin missään ajoneuvossa oleva akku. Sähkökäyttöisyys auttaa vähentämään lähes 200 tonnia hiilidioksidipäästöjä vuodessa perinteiseen dieseldumpperiin verrattuna.

Sveitsin Bielissä sijaitsevalla louhoksella operoi maailman suurin sähkökäyttöinen ajoneuvo. Kyseessä on 45 tonnia painava dumpperi, joka kuljettaa kalkkikiveä louhokselta viereiselle sementtitehtaalle.

Kuhn Schweitzin Komatsu eDumper on vaikutuksen tekevä laite jo sellaisenaan, mutta kun otetaan huomioon, ettei sitä tarvitse koskaan ladata, ollaan todellakin jännän äärellä.

Sähködumpperissa on 600 kWh:n akusto, joka ymmärrettävästi tyhjenee jonkin verran, kun massiivinen ajoneuvo ajaa vuorenrinnettä ylös kalkkikivikuormaa hakemaan. Mutta kun sen lavalle kipataan 65 tonnia kiviainesta, ja koko komeus lähtee kulkemaan takaisin alas sementtitehtaalle, lataa dumpperin jarrutusenergian talteenottojärjestelmä akustoa enemmän kuin mitä ylämäkeen kuljettaessa tyhjän dumpperin akku tyhjenee.

Dumpperin tehdessä tämän matkan noin 20 kertaa työpäivän aikana, tuottaa järjestelmä Kuhn Schweitzin mukaan 200 kWh ylimääräistä energiaa joka päivä. 

Kun otetaan huomioon, että tavanomainen polttomoottorikäyttöinen dumpperi kuluttaa vuodessa noin 76 tonnia dieseliä, vähentää sähködumpperi vuodessa jopa 198 tonnia hiilidioksidipäästöjä.

Lähteet: Kuhn Schweitz, Green Car Reports, eMining

Lue myös:

    Uusimmat