Sosiaalisessa mediassa on ryöpsähtänyt keskustelu siitä, pitäisikö ostoskassi saada ilmaiseksi kalliiden ostosten yhteydessä.
3:10
Keskustelun aloittaja on henkilö, joka oli viime viikolla ostoksilla Stockmannilla ja hankki vaatteita 600 euron arvosta. Asiakas ihmetteli Twitterissä sitä, että kassalla häneltä pyydettiin 20 sentin lisämaksua ostoskassista.
Keskustelunavaus on kerännyt lähes toista sataa kommenttia ja yli tuhat tykkäystä.
MTV Uutisten tavoittama asiakas ei halua kommentoida tapausta enempää julkisuudessa tätä juttua varten.
Lue myös: Muovikassien kulutus romahti, maksullisuus toiminut paremmin kuin uskallettiin odottaa: "Voiko tämä olla mahdollista?"
"Olen jättänyt vähemmästäkin ostokset tiskille"
Palvelukokemuksen perään Twitterissä kysellyt asiakas on saanut lukuisia ihmetteleviä kommentteja saman kokeneilta muilta henkilöiltä.
– Kun 500 euron ostosten jälkeen kysytään, olenko valmis sijoittamaan 20 senttiä kassiin on asiakaskokemus väkisinkin outo - vaikka ymmärrän ympäristöpointin, kommentoi eräs keskustelija.
– Olen jättänyt vähemmästäkin ostokset tiskille, toteaa puolestaan toinen.
Miksi "rikkaat" saisivat ostoskassin ilmaiseksi?
Asiasta eri tavalla ajattelevat kysyivät, miksi "rikkaiden" pitäisi saada ostoskassi ilmaiseksi, kun "köyhät" joutuvat maksamaan siitä pienempien ostosten yhteydessä muissa liikkeissä.
– Monilla ei ole varaa ostaa edes 10 euron vaatetta, ja joku saa luotua itselleen ongelman siitä että joutuu maksamaan hurjat 20 senttiä kassista sen jälkeen kun on ostanut 600 euron vaatteet, toteaa eräs.
Keskustelu siirtyi Twitterissä asiakaskokemuskeskustelusta myös muovipussikeskusteluksi.
– Miksi niiden, jotka voivat ostaa 600 euron vaatteita, ei tarvitsisi maksaa mitätöntä 0,20 euron hintaa satoja vuosia saastuttavasta muovipussista?
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Miksi laatukauppa ei tarjoa paperikassia ilmaiseksi?
Lisäksi Twitter-keskusteluun on noussut se, miksi Stockmann ei tarjoa asiakkailleen ekologista paperikassia ostosten yhteydessä ilmaiseksi.
– Mielestäni Stockalla pitäisi pakata tuotteet laadukkaasti vaikka paperikassiin. En ole tuota maksullista kassia hyväksynyt koskaan, se on brändin vastaista!
Samaa mieltä on keskustelun aloittaja. Hänen mukaansa kyse ei ole rahasta tai ekologisuudesta, vaan siitä, miten Stockmann on brändännyt itsensä ja millainen asiakaspalvelija se haluaa olla.
Usea keskustelija kertoo, että monissa laatuvaatteiden liikkeissä tavarat pakataan ilmaiseksi siististi viikattuna paperikassiin – joissain tapauksissa jopa silkkipaperiin ennen pussiin laittoa.
– Samaan aikaan ihmetellään kun Stockmannin myynti laskee. Asiakaskokemus on osa yrityksen imagoa ja brändiä. Ekologista tai ei, myös suomalaiset haluavat hyvää palvelua ja palan luksusta, eräässä tviitissä todetaan.
Ilmaisia kasseja ei ole luvassa
Stockmannin asiakkuusjohtaja Outi Nylundin mukaan yritys pyrkii jatkuvasti parantamaan asiakaskokemusta. Palautetta annetaan runsaasti ja siihen pyritään vastaamaan.
Nylund antaa ymmärtää, ettei ilmaisia kasseja ei ole tällä hetkellä luvassa. Asiakas voi Stockmannilla valita, ostaako muovisen vai paperisen pussin tai kestokassin.
Yhtiön kanta-asiakasohjelmaan liittyneet sen sijaan saavat yhden ilmaisen kestokassin ostoksia varten.
Muovisista ostoskasseista yhtiö aikoo luopua jollain aikavälillä, mutta tarkempaa aikataulua ei ole vielä tiedossa.
MTV Uutiset kertoi eilen, että Stockmannin muovikassien menekki laski jopa 80–90 prosenttia, kun yhtiö alkoi periä niistä maksua viime vuoden syyskuusta lähtien.