Stockmannin uudistuneessa kanta-asiakasohjelmassa parhaalle tasolle pääseminen vaatii 25 000 pistettä – siis esimerkiksi 25 000 euron käyttämistä. Asiakkaan "tasosta" kertova kangaskassi on herättänyt ihmettelyä sosiaalisessa mediassa.
Stockmannin uusi kanta-asiakasohjelma herättää vahvoja tunteita. Uudistetussa kanta-asiakasohjelmassa kuohuntaa on herättänyt erityisesti niin sanottu kangaskassipolitiikka.
Se, miten paljon asiakas ostaa, vaikuttaa hänen tasoonsa kanta-asiakasohjelmassa. Ostamalla yhdellä eurolla asiakas saa yhden pisteen; pisteitä kertyy myös esimerkiksi uutiskirjeen tilaamisesta.
Mitä korkeammalla tasolla on, sitä parempia etuja saa. Marmai kuvasikin artikkelissaan uutta kanta-asiakasohjelmaa "pelinomaiseksi".
25 000 euron kangaskassi
Kanta-asiakasohjelman tueksi Stockmann on lanseerannut kangaskassit, jotka kertovat, millä tasolla asiakas on. Ensimmäisen, mustan kassin saa kolmostasolla, jolle pääsy vaatii 3000 pistettä. Nelostason kassi on vihreä ja vitostason sininen.
Violetin kassin saa vasta sitten, kun on kerännyt 25 000 pistettä – siis esimerkiksi käyttänyt 25 000 euroa.
Statuskassista uutisoivat aiemmin esimerkiksi Iltalehti ja Yle.
"Menee noin 30 vuotta ja voin saada lilan kangaskassin"
"25 000 euron kassi" on herättänyt sosiaalisessa mediassa runsaasti haloota. Moni kanta-asiakas pitää uudistusta huonona ja "kulutusjuhlaan" kannustava kangaskassia sopimattomana nykymaailmaan. Sen myös koetaan eriarvoistavan asiakkaita.
– Laskeskelin, että menee noin 30 vuotta ja sit voin saada stokkalta lilan kangaskassin. Kyllä kannattaa ostaa, Twitter-käyttäjä Hilkka Näse sanoo.
Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Pysäköintietukin katosi
Uudistus herätti närää myös siksi, että moni putosi sen myötä huonommalle tasolle aiempaan First-asiakkuuteen verrattuna. Asiakkaita kismittää myös aiemman pysäköintiedun lakkauttaminen. Nyt ilmaista pysäköintiaikaa saa vain tunniksi ja vain ostoksia vastaan.
– Stockmannilla on käsittämätön kyky alittaa kaikki odotukset ja sahata viimeisetkin oksat altaan. Uusi kantisohjelma on sekava ja täysin hyödytön. Ilmainen pysäköinti on ollut jo pitkään ainoa syy vaivautua tavarataloon ja nyt sekin lähtee, Kari Hara kirjoittaa Twitterissä.
Kanta-asiakkuus on myös muuttunut henkilökohtaiseksi, joten saman perheen jäsenet eivät enää voi hyötyä samoista eduista.
Kassiuudistuksesta myös vitsailun paikka
"Kymppitonnikasseista" on löydetty myös huumoria: esimerkiksi Kirkko Vantaalla lupasi Twitterissä jakaa omia violetteja kassejaan ilman ostospakkoa.
Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Stockmann kommentoi
Stockmann kommentoi asiaa Ylelle toteamalla, että kangaskassit ovat saaneet "jostain syystä isot mittasuhteet".
– Sillä on tarkoitus kiittää meidän asiakkaita ja tarjota kestäviä vaihtoehtoja, koska toivomme, ja asiakkaatkin toivovat, että muovikassien käyttö vähenee, Stockmannin asiakkuus- ja markkinointijohtaja Outi Nylund kuvailee.
Aiemmin Stockmannin kanta-asiakaskortit on värikoodattu asiakkaan tason mukaan.
LUE MYÖS: Vuonna 2013 Subway joutui tekemään oleellisen muutoksen yhden miehen takia – tiedätkö, mitä ketju tekee nykyään leivilleen?
Lue lisää lifestyle-artikkeleita!
Lähteet: Stockmanngroup.com, Yle.fi, Iltalehti.fi, Marmai.fi