Natsit suunnittelivat ilmatorjuntansa ihmeaseeksi raidetykkiä, mutta sitä ei Saksassa lopulta koskaan rakennettu. Nyt kiinalaisten uskotaan ratkaisseen ainakin osan raidetykkien ongelmista.
Ranskalainen keksijä André Louis Octave Fauchon-Villeplée sai kehittämälleen raidetykille patentin Yhdysvalloissa 1921. Käytäntöön asti ei keksintö silloin vielä edennyt.
Toisen maailmansodan aikana natsit innostuivat tästä uudesta, mahdollisesti mullistavasta aseesta. Saksan armeijan tykistön esikunnassa työskennellyt Joachim Hänsler kehitti raidetykkejä edelleen.
Vuonna 1944 Hänslerin ehdotus oli valmiina. Kuuden raidetykin patteristot sopisivat jo käytössä olevien 12,8-cm-Flak 40 -ilmatorjuntatykkien alustoille. Patteristo pystyisi ampumaan 12 laukausta minuutissa. Ammuksen lähtönopeus olisi 2 000 m/s.
Raidetykkejä ei koskaan rakennettu.
Amerikkalaiset innostuivat
Sodan jälkeen liittoutuneet löysivät saksalaisten suunnitelmat ja ne herättivät suurta kiinnostusta.
Aihetta tutkittiin ja vuonna 1947 julkaistussa raportissa todettiin, että raidetykki olisi teknisesti toimiva. Ainoa ongelma oli se, että yksi tykki vaatisi sähköenergiaa saman verran kuin puolet Chicagon kaupungista.
Jatkokehitys jäi sillä kertaa siihen.
Lue myös: Natsi-työläisten lomaparatiisia kunnostetaan EU:n tuella – 4,5 kilomerin mittainen talokolossi oli Hitlerin suurimpia rakennusprojekteja
Virtaa kondensaattoripaketeista
Ajatusta ei kuitenkaan haudattu. USA:n laivasto budjetoi vuonna 2005 raidetykkien kehittämiseen satoja miljoonia dollareita ja tulostakin alkoi syntyä.
Aseen kaksi prototyyppiä ovat noin 10 metriä pitkiä laivatykkejä. Ne antavat kymmenenkiloiselle ammukselle lähtönopeudeksi jopa 2,5 km/s, kolmen mega-ampeerin sähkövirralla.
Jotta suuret hetkelliset virrat olisivat mahdollisia, laivoihin on asennettu valtavia kondensaattoreita. Niiden latautuminen uutta laukausta varten kestää, joten kondensaattoripaketteja voi olla useita.
Raiteet kuluvat liian nopeasti
Raidetykkien tehokas kantomatka oli laivaston testeissä noin 180 kilometriä. Vaikka ase on osoitettu toimivaksi, monia käytännön ongelmia ei ole pystytty ratkaisemaan.
Pahin on se, että raiteet eivät kestä kovinkaan montaa laukausta. Ammuksen ja raiteen väliä on vaikea tehdä samaan aikaan sekä hyvin sähköä johtavaksi että vähäkitkaiseksi.
Valtavan virran takia ammuksen ja raiteiden väliin syntyy valokaaria, jotka vahingoittavat raiteita.
USA onkin toistaiseksi pistänyt jäihin raidetykkien kehityksen ja aikoo keskittyä muun muassa hypersoonisiin ohjuksiin.
Kiinassa aseeseen yhä uskotaan
Sen sijaan Kiinassa raidetykkeihin edelleen uskotaan ja South China Morning Postin mukaan kiinalaiset ovat onnistuneet ratkaisemaan ainakin osan raidetykkien ongelmista.
Yksi kokeiltu tekniikka on käyttää putkien sisällä nestemäistä metallia, vähentämään kulumista.Kiina teki ensimmäiset kokeensa sotalaivaan asennetulla raidetykillä 2018.
Prototyyppi ampui 25 kilon ammuksen 7,3-kertaisella äänennopeudella ja osui kiinalaisten mukaan 250 kilometrin päässä olevaan kohteeseen.