Bensiinikäyttöisten leasingautojen kulutus on pudonnut merkittävästi kymmenessä vuodessa, kertoo leasingyhtiö LeasePlan tiedotteessaan.
Leasingautofirma LeasePlanille palautuneiden autojen data vuosilta 2005–2020 paljastaa polttoaineen kulutuksessa sekä sen seurauksena autoilun kustannuksissa tapahtuneen merkittävän muutoksen.
Vuosina 2006–2007 keskikulutus oli 8,7 litraa sadalla kilometrillä ja vuonna 2020 noin 20 prosenttia alempi eli 6,9 litraa sadalla kilometrillä.
Dieselkäyttöisissä muutos oli huomattavasti hillitympi, sillä niiden kulutus laski vuoden 2009 6,7 litrasta sadalla kilometrillä 12 prosenttia vuoden 2020 5,9 litraan satasella.
Lue myös: Näin toimimalla voit vähentää lataushybridin kulutusta yli kolmanneksella
– Bensa-autojen keskikulutuksen pieneminen johtuu muun muassa siitä, että isoissa autoissa on siirrytty dieselkäyttöisiin, joissa kulutus, päästöt ja autovero ovat pienempiä, LeasePlanin kaupallinen data-analyytikko Anton Holmström sanoo yhtiön tiedotteessa.
Alkaako dieselin valta-asema horjua?
Dieselit ovat olleet suosituimpia leasingautoja koko 2010-luvun. Huipputaso, jolla dieselautot edelleen ovat, saavutettiin vuonna 2015. Dieselkäyttöisten liisareiden määrä on noin kolminkertainen bensa-autoihin verrattuna.
Dieselin kärkipaikka on kuitenkin uhattuna – mutta ei bensa-autojen toimesta.
Samalle tasolle dieselautojen suosion kanssa ovat nousemassa ladattavat autot. Niitä on vielä niukasti palautuneiden liisareiden joukossa, mutta LeasePlan uskoo tilanteen muuttuvan parin kolmen vuoden päästä.
Lue myös: Liisarifirma: Osa yrityksistä antaa rahabonuksia töpselihybrideillä ajaville työntekijöille, vaikka nämä eivät koskaan lataisi autojaan
Lähde: LeasePlan