Onko autossasi tällainen sininen korkki? HS: Venäjä-pakotteet aiheuttavat yllättävän uhan Suomen dieselautoille

0:55img
Mikä ihmeen AdBlue? Katso videolta, miksi autoon tarvitsee tankata urealiuosta ja miten paljon sitä yleensä kuluu.
Julkaistu 18.03.2022 12:10

Ville Järveläinen

Helsingin Sanomat kertoo Venäjältä tulevien ureatoimitusten tyssäämisen aiheuttavan vaikeuksia AdBlue-lisäaineen tuotannolle. AdBlueta käytetään nykyaikaisissa dieselmoottoreissa, mutta aineesta on lehden mukaan paikoin jo kova pula.

Ukrainan sodan vuoksi Venäjään kohdistuvilla talouspakotteilla voi olla tuntuvia vaikutuksia suomalaisille dieselautoilijoille ja raskaaseen liikenteeseen.

Uudemmissa dieselmoottoreissa käytettävään AdBlue-lisäaineeseen tarvittavaa ureaa ei nimittäin tällä hetkellä saa Venäjältä, joka on maailman suurimpia urean tuottajia. AdBlueta käytetään moderneissa dieselautoissa haitallisten typenoksidipäästöjen hillitsemiseen. Lisäaineen avulla typenoksidit muuttuvat typeksi ja vedeksi.

– Tilanne on sellainen tällä hetkellä, että sodan takia ureasta on tullut pula. Näköpiirissä ei ole, että se ihan heti ratkeaisi, Suomen suurimman Adblue-valmistajan Arom-Dekorin toimitusjohtaja Jari Makkonen kertoo Helsingin Sanomille.

Lue myös: Teboil toi myyntiin houkuttelevan halvan "vihreän" polttoaineen – luvattomasta käytöstä kuitenkin kallis lasku

AdBlue-lisäainetta valmistaa Suomessa myös norjalainen Yara, joka sekin sanoo keskeyttävänsä urean ostamisen venäläisyhtiöiltä. Yarasta kerrotaan Hesarille, että AdBluen toimituskatkokset ovat mahdollisia, mutta toistaiseksi huolta ei ole.

Arom-Dekorin Makkosen mukaan Euroopassa on kymmenkunta vaihtoehtoista toimittajaa, mutta tehtaat ovat tällä hetkellä säpissä maakaasun kohonneen hinnan vuoksi.

Mikäli tilanne ei parane lähiviikkoina, pitää Makkonen mahdollisena, että AdBlue voi loppua Suomesta.

Hinnat nousussa jo tovin

Arom-Dekor kertoi joulukuussa omassa tiedotteessaan, että AdBluen hinta on ollut kovassa nousussa johtuen kaasun ja energian hintojen kovasta noususta.

– Näin korkeaa hinnannousua emme ole nähneet aikaisemmin, yhtiö totesi tuolloin.

Helsingin Sanomien mukaan katalysaattori on mahdollista ohittaa, jotta AdBlueta ei tarvittaisi. Laki ei tätä kuitenkaan salli. Helsingin Sanomien mukaan liikenne- ja viestintäministeriö selvittää parhaillaan Traficomin ja EU:n kanssa mitä sääntelylle olisi mahdollista tehdä poikkeustilanteessa.

AdBlueta voi tankata monilla huoltoasemilla suoraan pistoolista, mutta sitä myydään tyypillisesti myös 10 litran kanistereissa. Hinnat ovat kohonneet jo paikoin useisiin kymmeniin euroihin kanisterilta.

Tämän artikkelin kirjoitushetkellä AdBlue on loppu muun muassa Motonetin, Bilteman, Puuilon ja Tokmannin nettikaupoista.

Lue myös: Dieselautoilija voi törmätä erikoiseen pakkasongelmaan: Tiesitkö, että "kusivesi" jäätyy jo –11 asteessa?

0:21img

KATSO MYÖS: Oletko huomannut tätä älyttömän näppärää yksityiskohtaa autosi bensatankin luukussa?

Lähteet: Helsingin Sanomat, Arom-Dekor, Neste

Tuoreimmat aiheesta

Autot