Quiet quitting on jo tuttu juttu, mutta entä "äänekäs lopettaminen"? Asiantuntijat eivät suosittele

0:51img
Niin mikä se oli? Quiet quitting on noussut ilmiöksi – tästä "hiljaisessa irtisanoutumisessa" on kyse.
Julkaistu 11.09.2023 07:29

Fanni Parma

fanni.parma@mtv.fi

Asiantuntijat eivät suosittele purkamaan turhautumista työnantajaa kohtaan sosiaalisessa mediassa.

"Quiet quitting", suomeksi siis "hiljalleen tapahtuva irtisanoutuminen", on viime vuonna koko kansan tietoisuuteen noussut työelämän ilmiö. Nyt sen rinnalle on noussut toisenlainen ilmiö "loud quitting", eli äänekäs lopettaminen. New York Postin mukaan turhautuneet työntekijät siirtyvät sosiaaliseen mediaan, kuten TikTokiin tai Instagramiin purkamaan pahaa oloaan ja vihaansa työnantajiaan kohtaan.

Lue myös: Raha ei ole isoin syy työntekijän lähtemiselle – naisten ja miesten välillä yksi merkittävä ero

Mieti kahdesti ennen kuin valitat sosiaalisessa mediassa

Käytös voi kuulostaa huvittavalta. Mitä yksi turhautumisen vimmassa julkaistu twiitti tai työnantajan herjaamiseen keskittyvä Instagram Live voisi muka tehdä? Joku onnekas turhautumistaan valittava työntekijä voikin jopa nousta itkuvirrellään viraaliksi hitiksi ja sen myötä jopa löytää uuden uran sosiaalisen median vaikuttajana.

HR-asiantuntijat kuitenkin kehottavat miettimään kahdesti, ennen kuin kokeilee äänekästä lopettamista. Äänekäs lopettaminen voi nimittäin aiheuttaa enemmän hallaa kuin hyvää urallesi nyt ja tulevaisuudessa. 

Vaikka äänekäs lopettaminen tuntuu trendaavan tällä hetkellä erityisesti, ei kyseessä ole mikään uusi työelämän ilmiö. Fox Businessin referoiman Gallup 2023 State of the Global Workplace -raportin mukaan jopa yksi viidestä työntekijästä on äänekäs lopettaja. Epämotivoituneita hiljaisia lopettajia on sen sijaan 59 prosenttia työntekijöistä.

Lopettamisaikeiden jakaminen sosiaalisessa mediassa voi tuntua todella luonnollisesta tähän maailman aikaan, kun suuri osa sosiaalisista kanssakäymisistä on enemmän tai vähemmän digitaalisessä ympäristössä.

Fox Business haastatteli aiheesta denveriläisen työnantajajärjestön toimitusjohtajaa Niki Jorgensenia.

– Nuorimmat sukupolvet ovat diginatiiveja, joten voi tuntua luonnolliselta jakaa näin merkittäviä elämänmuutoksia sosiaalisessa mediassa, Jorgensen toteaa. 

Lue myös: Oletko saanut "hiljaisen ylennyksen"? Se ei ole ollenkaan hyvä asia

Keskustele tilanteesta esihenkilösi kanssa

Moni myös uskoo, että jakamalla oman lopettamiskokemuksensa sosiaalisessa mediassa voi auttaa toisia, jotka ovat samanlaisessa tilanteessa. 

Äänekäs lopettaminen ei kuitenkaan ole sen arvoista, arvioivat asiantuntijat. Sen sijaan ihmisten tulisi käyttäytyä työelämässä ammattimaisesti säilyttääkseen hyvän maineensa.

– Työntekijöiden tulisi aloittaa keskustelut esihenkilöidensä kanssa siinä kohtaa, kun työ alkaa menettää merkityksensä ja pyrkiä positiivisempaan tapaan tehdä muutoksia työpaikalla, Jorgensen kertoo.

– Jos työntekijät aktiivisesti heikentävät yritystä, he nakertavat niin sanotusti pohjaa yrityksen ja sen johdon alta, Jorgensen varoittaa. 

On hyvä myös muistaa, että yrityksen johdolla, esihenkilöillä ja kollegoillasi voi olla laaja verkosto. 

– Työmaailma voi olla yllättävän pieni. Juorut huonosti hoidetuista irtisanoutumisista leviävät nopeasti, Jorgensen kertoo.  

– Äänekkäiden lopettajien aiheuttama tuho voi tahrata kyseisen työntekijän maineen alalla, Jorgensen varoittaa.

Lue myös: Asiantuntija: "Quiet firing" -ilmiö rehottaa työpaikoilla – tästä tiedät, että olet saamassa "hiljaiset potkut"

Näin hoidat irtisanoutumisen arvokkaasti

Jos haluat irtisanoutua nykyisestä työstäsi, hoida se ammattimaisesti ja arvokkaasti. Koskaan ei voi tietää, tarvitsetko tulevaisuudessa suosittelijaa tai nykyisen verkostosi tukea. 

– Jos olet äänekäs lopettaja, saatat polttaa siltoja lähtiessäsi, ylin toiminnanjohtaja Mike Steinitz arvioi.

Kun olet tehnyt lopettamispäätöksen, on järkevintä sopia tapaaminen esihenkilöidesi kanssa. Tapaamisessa voitte keskustella päätöksestäsi ja hoitaa irtisanoutumisen tarvittaessa kirjallisesti. 

– On ensiarvoisen tärkeää valmistautua keskusteluun, tarkastella etukäteen työsopimustasi ja selvittää, mikä on irtisanoutumisaikasi, Jorgensen kertoo. 

Sen lisäksi tapaamisessa on syytä keskustella, millä aikavälillä nykyisten työtehtäviesi vastuunsiirto toteutetaan ja millä aikavälillä tieto lopettamisesta jaetaan mahdollisille asiakkaille ja kollegoille. 

– He, jotka jäävät yritykseen, voivat muistaa tapasi lähteä ja toivottavat sinut todennäköisemmin myöhemmin tervetulleeksi takaisin, mikäli joskus päätät palata, Jorgensen vinkkaa. 

Steinitz muistuttaa myös olemaan ammattimainen sen suhteen, mitä ja miten kerrot päätöksestäsi sosiaalisessa mediassa.

– Julkaisusi ovat koko maailman nähtävillä. Sen takia kannattaa aina olla tarkkana, mitä julkaiset nykyisestä tai entisestä työnantajastasi, hän painottaa. 

KATSO MYÖS: Puuduttaako töissä? Boreout on vaiettu ongelma: "Tabu, jota ei oikein ymmärretä"

3:05img

Mikä on boreout?

Lue myös: Hengitys voi paljastaa, jos töissä menee jo liiankin kovaa

Lue myös: Mikä on "lazy girl job"? Hitiksi noussut työilmiö on "vain terveitä rajoja", sanoo asiantuntija

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähteet: Fox Business, New York Post ja Gallup: State of the Global Workplace: 2023 Report

Tuoreimmat aiheesta

Työelämä