Renault on esitellyt uuden Espacen jo hyvän aikaa sitten, mutta nyt tämä crossover-tyyliä saanut tila-auto on rantautunut myös Suomeen. Asiakkaalle valinta on tehty helpoksi, sillä tarjolla on vain yksi moottori- ja varusteversio.
Uusi Espace on kokenut merkittävän muodonmuutoksen. Suurimpana muutoksena se on huomattavasti edeltäjäänsä matalampi, mikä virtaviivaistaa sen ulkonäköä. Aikaisempaa korkeampi maavara ja korkea kylkilinja puolestaan tuovat autoon crossovermaisuutta. Sisältä löytyy aiempaa väljemmät tilat seitsemälle, missä on auttanut muun muassa pidentynyt akseliväli.
Espacen voimanlähteenä toimii aina 1,6-litrainen ja 160-hevosvoimainen tuplaturbodiesel, joten valinta on tehty kuluttajalle helpompi. Myöskään vaihteiston suhteen ei ole tarjontaa, vaan sen virkaa hoitaa 6-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Ainoa ajamiseen liittyvä tekniikkavalinta pitää tehdä nelipyöräohjauksen ja aktiivisen iskunvaimennuksen suhteen. Ne kustantavat yhdessä 3 000 euroa.
Lähtöhinta voi vaikuttaa alkuun kovalta, mutta toisaalta vastapainona varustelu on kattava. Espace vakiovarustelu sisältää tärkeimpinä herkkuina muun muassa automaattiset täys-LED-ajovalot, kaistavahdin, automaatti-ilmastoinnin, sähkötoimisen ja hierovan kuljettajan istuimen, Multi-Sense-ajotilanvalinnan sekä 8,7-tuumaisella näytöllä varustetun R-Link 2 -multimediajärjestelmän. Lisävarustelistalle jää poimittavaksi lähinnä lisämukavuutta kuten nahkaverhoilu (2 000 e), avattava panoraamakatto (1 200 e), aktiivinen vakionopeudensäädin ja HUD-näyttö (500 e), Bose-äänentoisto vastamelujärjestelmällä (900 e).
Galleria
Lue lisää uudesta Espacesta
Koeajo: Renaultin tila-auto tarjoaa ranskalaista eleganssia futisäideille – vihdoin myös Suomessa
Teknavi Pariisissa: Renaultin osastolla presidentin aiheuttama aamukaaos ja uusi Espace
Kuvat: Vesa Eskola