Päähuomio Renaultin osastolla Pariisin autonäyttelyssä kiinnittyi täysin uuteen Espace-malliin. Alkuun tosin show'n varasti Ranskan presidentti François Hollande, joka vieraili Renaultin osastolla samaan aikaan perjantaiaamuna kuin Teknavi.
Hollanden siirryttyä muiden ranskalaismerkkien pilttuisiin pääsi Teknavi jututtamaan Suomen Renaultin tiedotus- ja markkinointipäällikkö Riitta Leskistä.
Ensimmäinen Espace esiteltiin jo 30 vuotta sitten. Kolme ensimmäistä sukupolvea olivat selkeästi tila-automaisia, mutta nyt esitelty neljäs sukupolvi on viety vahvasti crossoverien suuntaan. Uusi Espace pohjautuu pitkälti vuosi sitten Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltyyn konseptiautoon.
Riitta Leskinen, iso tila-auto ei taida olla vielä automallina valmis kuopattavaksi – ainakaan, jos katsoo uutta Espacea...
– Ei missään tapauksessa. Espacessa on haluttu kehittää isosta tila-autosta enemmän crossover-tyyppinen. Autoon tuotu virtaviivaisuutta. Matkustusmukavuus on myös haluttu säilyttää. Se on ollut aina Espacen vahvuus, Leskinen vastaa ja listaa, että Espacen vahvuuksia ovat myös tilat, muunneltavuus, nykyaikaisuus sekä ajettavuus. Espace on miellyttävä sekä kuskille että matkustajille.
Espacen piirteissä näyttäisi olevan tiettyä muhkeutta. Houkutellaanko tällä myös katumaasturien ostajia?
– Näin se on. Yritetään pois siitä ”tilavankkurista”, Leskinen lohkaisee.
Auton alla on Renault-Nissanin pohjalevy, joka löytyy myös uudesta Nissan X-Trailistä. Yhdistetäänkö pohjalevyyn myös Renaultilla neliveto?
– Ei näillä näkymin, mutta meillä on nelipyöräohjaus. Se tuo hirveästi lisää käsiteltävyyttä, kun kaikki pyörät kääntyy. Auton koko on iso, mutta silti se on ketterä. Espaceen nelipyöräohjaus on saatavilla lisävarusteena.
Ja sama pohja nähdään ilmeisesti myös seuraavan Lagunan alla?
– Sitä en osaa sanoa vielä.
Milloin Espace tulee Suomeen?
– Se lanseerataan loppukeväästä 2015.
Teksti ja kuvat: Jussi Ojala, Pariisi