Rengasvalmistaja korjaa sähköautojen renkaisiin liitetyn virhekäsityksen: "Itse asiassa vähentää renkaan kulumista"

3:48img
Osaatko tarkistaa rengaspaineet? Katso videolta oppikirjasuoritus!
Julkaistu 01.10.2021 17:58

Ville Järveläinen

Ei ole mitenkään yllättävää, että rengasfirman mielestä sähköautoissa ja katumaastureissa tulisi käyttää erilaisia renkaita kuin tavallisissa henkilöautoissa. Se kuitenkin haluaa kumota väärinkäsityksen, jonka mukaan sähköauton renkaat kuluisivat nopeammin.

Nokian Renkaat kertoo tiedotteessaan, että isot ja painavat autot, kuten esimerkiksi sähköautot ja katumaasturit, vaativat myös renkailta enemmän kuin perinteiset polttomoottorikäyttöiset henkilöautot.

Etenkin sähköauto tai ladattava hybridi on akkujen vuoksi tyypillisesti vastaavaa perinteistä polttomoottoriautoa painavampi, mikä johtaa lisääntyneeseen rasitukseen esimerkiksi kaarteissa ja jarrutuksissa. Lisäksi sähkömoottorin tarjoilema välitön väänty välittyy vetäviin pyöriin nopeammin kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa autoissa.

Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula kertoo yhtiön tiedotteessa, että toisin kuin usein puhutaan, eivät sähköauton renkaat kuitenkaan kulu tavallista nopeammin.

Lue myös: EU ottaa käyttöön uudet rengasmerkinnät ensimmäisenä maailmassa – näin ne auttavat autoilijoita: "Väärät mielikuvat saatava korjattua"

– Luistonesto on sähköautoissa parempi kuin polttomoottoriautoissa, mikä itse asiassa vähentää renkaan kulumista. Ajotapa vaikuttaa renkaiden kulumiseen edelleen eniten, joten renkaiden kuluminen määritellään pääasiassa kaasupolkimen ja penkin välissä, Liukkula toteaa.

Muista tsekata myös rengaspaineet

Myös rengaspaineiden on oltava kohdallaan, jotta renkaat toimivat mahdollisimman hyvin. Esimerkiksi katumaasturiin tarvitaan korkeammat rengaspaineet kuin henkilöautonrenkaisiin. Autovalmistajan suosittelemat paineet löytyvät auton ohjekirjasta tai usein joko kuljettajan oven pielestä tai polttoaineen täyttöluukun kannessa.

– Kun kelit alkavat hiljalleen taas kylmentyä, on huomioitava lämpötilan vaikutus renkaiden ilmanpaineeseen. Suosittelemme, että syksyä ja talvea varten käytetään 0,2 baaria valmistajan suosituspainetta korkeampaa rengaspainetta, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri muistuttaa tiedotteessa.

Oikeilla rengaspaineilla rengas paitsi toimii oikein myös säästää rahaa ja ympäristöä. Aiemmin tänä syksynä järjestetyssä Rengasratsia-liikenneturvallisuuskampanjassa havaittiin, että suomalaiset eivät kiinnitä samanlaista huomiota renkaiden paineisiin kuin niiden yleiseen kuntoon.

Rengasratsian vapaaehtoisiin tarkastuksiin osallistuneissa autoissa valtaosassa rengaspaineet olivat kunnossa, mutta yli 0,5 barin paine-eroja löytyi kuitenkin 3,5 prosentista otoksen autoista.

Autonrengasliitto muistutti syyskuussa, että keskenään eripaineiset renkaat vaikeuttavat auton hallintaa erityisesti äkkitilanteissa ja kasvattavat polttoaineen kulutusta.

Rengasratsioissa vastaan tuli lisäksi paljon autoja, joissa kaikkien renkaiden paineet olivat liian alhaiset. Myös liian matala rengaspaine kuluttaa rengasta, kasvattaa vierintävastusta ja näkyy sen myötä polttoainelaskussakin – keskimäärin jopa 10 euron verran kuukaudessa.

Lue myös: Rengasratsioissa on ihmetelty yhtä käsittämätöntä asiaa vuodesta 1997 asti: "Vaikka voisi luulla, ettei kukaan..."

Lähteet: Nokian Renkaat, Autonrengasliitto

Tuoreimmat aiheesta

Autot