Luulitko sähköllä ajamisen olevan pelkkää säästöä? – "Moni ei ehkä tule ajatelleeksi"

Vakuutusyhtiö LähiTapiola huomauttaa tiedotteessaan, että sähköautojen ja ladattavien hybridien vetävien pyörien renkaat saattavat kulua nopeammin kuin polttomoottoriautoissa.

Sähkö- ja hybridiautot painavat akustojensa vuoksi enemmän kuin vastaavat bensaa ja dieseliä nielevät autot. Vakuutusyhtiö LähiTapiolan mukaan se voi tarkoittaa aiempaa kovempaa haastetta myös renkaiden kestävyydelle.

Lisäksi nopeat kiihdytykset, joihin suorituskykyisillä ja hyvin vääntävillä autoilla on helpompi sortua, rasittavat rengasta enemmän kuin mihin kuluttaja on saattanut aiempien autojensa kanssa tottua.

LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri kertoo yhtiön tiedotteessa, että sähköautojen ja ladattavien hybridien renkailta vaaditaan hyvää kantokykyä.

– Esimerkiksi takavetoisen hybridiauton leveät ja matalaprofiiliset vetävät renkaat voivat kulua nopeasti. Oman kokemukseni mukaan jopa reilusti alle 20 000 ajokilometrin jälkeen takarenkaiden uusiminen voi tulla kyseeseen. Tätä asiaa moni uuden sähköauton omistaja ei ehkä tule ajatelleeksi, Alaviiri huomauttaa.

Alaviirin kanssa samoilla linjoilla on myös Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

– Esimerkiksi lähtö, kaarreajo ja hidastaminen kuluttavat sähköauton renkaita enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton, Heiskanen sanoo samaisessa tiedotteessa.

Kaikki renkaiden tulisi olla liikenneturvallisuussyistä keskenään samanlaisia, mutta vähintään samalla akselilla olevat renkaat olisi vaihdettava samalla kertaa.

Sähköautojen kohdalla myös oikein säädettyjen aurauskulmien merkitys voi korostua. Renkaiden toispuoleiselta kulumiselta voi välttyä mittauttamalla pyörien aurauskulmat huollossa tai rengasliikkeessä.

Lähde: LähiTapiola

Lue myös:

    Uusimmat