Sähköautoja ladataan yhä useammin suurteholatureilla.
Latausverkosto-operaattori Rechargella on Suomessa vajaat 850 julkista latauspistettä. Recharge kertoo tiedotteessaan, että etenkin suurteholaturien käyttö oli viime vuonna kovassa kasvussa.
Viime vuonna Rechargen suurteholatureiden lukumäärä kasvoi Suomessa edellisvuoteen verrattuna noin 170 prosenttia, mutta niistä ladattu energiamäärä yli 350 prosenttia. 273 suurteholaturilta ladattiin yhteensä 4,1 miljoonan kilowattitunnin edestä energiaa. Samaan aikaan laturilla vietetty keskimääräinen aika lyhentyi.
– Suurteholataukseen kykeneviä autoja on paljon enemmän ja niiden toimintasäde on parempi kuin muutama vuosi sitten, Suomen Recharge-verkoston kehittämisestä vastaava Keijo Rouvali avaa havaintojen taustalla olevia tekijöitä.
Lue myös: Sähköauton lataaminen kauppareissun aikana tuli kalliiksi – K-Lataus syyttää autoilijaa huolimattomuudesta
Kylmä akku latautuu hitaasti
Rouvalin mukaan heidän suurteholatureillaan keskimääräisen latauksen teho on 73 kilowattia. Mikäli autoilija ihmettelee, miksei laturi anna ulos maksimitehoa, voi syy löytyä ratin ja penkin välistä.
– Laturit ovat jatkuvasti valmiina toimittamaan 150 kilowattia tai enemmän, mutta jos autossa on kylmä akku, tai akun varausprosentti on korkea, auto pyytää latausasemaa rajoittamaan tehoa suojellakseen akkua, Rouvali kertoo.
– Uskomme, että monet sähköautoilijat voivat säästää lataukseen kuluvaa aikaa ajamalla vähän pidempään ennen kuin pysähtyvät ja lataavat. Silloin akku on lämmin ja akun varausprosentti on pienempi, joten auto latautuu yleensä suuremmalla teholla, hän huomauttaa tiedotteessa.
Lue myös: Voiko bensa pilaantua lataushybridin tankissa, jos autolla ajetaan aina sähköllä? – "Ei ole järin viisasta"
Lähde: Recharge