Autojen lisävarustelulla pystyy vaikuttamaan paljon kokonaisilmeeseen ja fiilikseen. Otimme E-sarjan koeajon yhteydessä vertailuun lähes vakiovarustellun koeajoauton rinnalle kattavasti lisävarustellun yksilön.
Hinta alkaen 52 932 €
Testiautot 66 315 € ja 90 986 €
Parkkipaikalla on kaksi uutta E 220 d -mallimerkinnällä kulkevaa Mercedestä. Toinen on väriltään tumma ja vakiorengastuksella varustettu, eikä juuri herätä huomiota. Joku voisi kutsua sitä vaikka pappa-Mersuksi. Vieressä oleva valkoinen auto puolestaan kääntää katseita. Sen näyttävä korisarja, isot vanteet ja takaikkunoiden tummennukset muuttavat ulkonäköä merkittävästi. Perusvarusteltu auto näyttää melkein anteeksipyytävältä itsevarman ilmestyksen rinnalla.
Erot jatkuvat vähintäänkin yhtä merkittävinä autoon sisälle istuttaessa. Perusvarusteisen auton tummanpuhuva ohjaamo on tyylikäs, mutta ei varsinaisesti tarjoa mitään erikoisuuksia. Toisin on laajasti varustellun auton kohdalla. Täysnahkaverhoilu luo ylellisemmän ensivaikutelman. Sen luomaa tunnelmaa jatketaan tummilla mattapintaisilla puusomisteilla ja niihin upotetuilla Burmesterin kaiuttimilla.
Näiden jälkeen huomio kiinnittyy ohjaamon suurimpaan erikoisuuteen, nimittäin kahdella 12,3-tuumaisella näytöllä toteutettuun Widescreen cockpit -mittaristoon. Keskikonsolin näytöltä löytyy Command Online -järjestelmä, ja kuljettajan edessä olevalle näytölle voi valita itseään miellyttävän päänäkymän kolmesta eri vaihtoehdosta. Vaihtoehtoina ovat kahdella perinteisellä pyöreällä ”mittarilla” varustettu näkymä, jossa kierroslukumittarin tilalle voi halutessaan vaihtaa navigointinäkymän tai kulutustiedot. Sport-näkymä muuttaa hieman grafiikkaa ja väritystä, mutta suuremman muutoksen saa valitsemalla näkymäksi Progressive, jossa kierroslukumittari löytyy näkymän keskeltä vain lukuna esitettävän nopeuden ympäriltä. Ajotietokoneen näkymä on vasemmalla ja oikean laidan näkymän puolestaan pystyy valitsemaan haluamakseen.
Keskikonsolin näytöltä hallitaan muistakin Mercedeksistä tuttuun tapaan Command-multimediajärjestelmää. Järjestelmän ulkonäköä on päivitetty hieman, mutta käyttöliittymä toimii edelleen samalla logiikalla. Tämän lisäksi näytölle saa monenlaista lisäinformaatiota kuten latausvirran, moottoriöljyn lämpötilan, kulutustietoja sekä paljon muuta. Keskinäyttöä voidaan ohjata keskikonsolista löytyvän rullan ja kosketuslevyn avulla, joiden lisäksi ohjaaminen on mahdollista ohjauspyörän oikeanpuoleisella hipaisukytkimellä. Nämä ovat ensimmäistä laatuaan automaailmassa ja hetken totuttelun jälkeen käyttö sujuu intuitiivisesti. Ohjauspyörän vasemmassa puolassa olevalla samanlaisella kytkimellä puolestaan ohjataan kuljettajan näytön tapahtumia.
Pimeän laskeutuessa tunnelmavalaistus valtaa Mercedeksen ohjaamon. Ruskean nahkaverhoilun kanssa valaistus pääsee paremmin oikeuksiinsa ja samalla isot näytöt erottuvat selkeämmin kojelaudasta. Epäsuoraan valaistukseen on valittavissa kymmeniä eri sävyjä ja kirkkaus on luonnollisesti säädettävissä.
Ajettavuuden osalta rengastus ja paremmin varustellun auton ilmajousitus vaikuttavat auton ominaisuuksiin. Normaalissa ajossa vakioalusta pärjää mukavuudellaan täysin isommalla rengastuksella varustettua vertailuyksilöä vastaan. Ainoastaan moottoritienopeuksissa ilmajousitus tarjoaa hieman vakaampaa kyytiä, eikä kori tee yhtä isoja liikkeitä isoissa heitoissa. Rengasmelussa vakiorengastus vie selkeän voiton tarjoten huomattavasti hiljaisempaa kyytiä.
Mercedeksen E-sarja osoittaa hyvin, kuinka paljon autoa voi muuttaa pelkän varustelun avulla. Vaikka kyseessä ovat teknisesti yhtenevät autot, on tunnelma niissä totaalisen erilainen. Perinteisellä mittaristolla ja vakionäytöllä varustettu edullisempi yksilö hoitaa hommansa, eikä auton kanssa eläessä osaa kaivata juurikaan ylimääräisiä herkkuja. Vasta hyvin varusteltuun yksilöön istuutuessa ymmärtää, kuinka erilaista elämää saman tekniikan parissa voi viettää. Se tarjoaa S-sarjan tyylistä ylellistä tunnelmaa ja uudemman tekniikan osalta jopa enemmän enemmän ominaisuuksia.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös E-sarjan koeajo:
Koeajossa Mercedeksen uusin taidonnäyte – vakuuttaa ilman tuhtia varusteluakin