Selvitys paljastaa ruman totuuden: Eurooppaisilla rahtilaivoilla ollut kiire kartuttaa Venäjän sotakassaa

Investigate Europen selvityksen mukaan eurooppalaiset merirahtifirmat ovat käytännössä auttaneet Venäjää rahoittamaan sotaretkeä Ukrainaan.

Eurooppalaiset merirahtifirmat ovat pitäneet Venäjän fossiilienergiavientiä vauhdissa koko hyökkäyssodan ajan, käy ilmi Investigate Europen laajasta selvityksestä. Toiminta ei ole rikkonut Venäjälle asetettuja talouspakotteita, mutta herättää moraalisia kysymyksiä, sillä Venäjä käyttää energiatulojaan sotaretkensä rahoittamiseen.

Selvityksen mukaan eurooppalaiset öljy-, kaasu- ja kivihiilialukset lähtivät lastissa Venäjän satamista yhteensä 1 513 kertaa helmikuun 24. päivän ja elokuun lopun välisenä aikana. Nämä laivat kuljettivat maailmanmarkkinoille 55 prosenttia 184 miljoonan tonnin energiatuotteiden kokonaismäärästä, joka tuona aikana Venäjältä laivattiin.

Ylivoimaisesti eniten laivauksia tekivät kreikkalaiset alukset: 799 matkaa, joilla kuljetettiin 65 miljoonaa tonnia tavaraa. Toisena tulivat kiinalaiset alukset 21 miljoonalla tonnilla.

Eurooppalaisten omistamien tai hallinnoimien alusten joukosta EU-maihin oli yhteyksiä yhteensä 86 miljoonalla tonnilla kuljetuskapasiteettia. Eurooppalaisten alusten kotimaita olivat Kreikan lisäksi esimerkiksi Saksa, Monaco ja Iso-Britannia.

Eurooppalaiset laivat tekivät rahtimatkoja kolmen kuukauden aikana senkin jälkeen, kun EU julisti toukokuun lopussa osittaisen öljysaarron Venäjälle. Raakaöljyn tuonti meriteitse Venäjältä EU:hun päättyy joulukuussa ja öljytuotteiden tuonti ensi vuoden helmikuussa.

Investigate Europen selvityksessä nostetaan esille myös merikuljetusten vakuutuksia tarjoavien yhtiöiden rooli Venäjän energiaviennissä. Ukrainan hallinto vetosi jo maaliskuussa meriliikenteen vakuuttajiin, jotta he lakkaisivat mahdollistamasta venäläisten rahanteon meriteitse käytävällä energiakaupalla. Vetoomus on kaikunut kuuroille korville.

EU:n kesäkuisen pakotepaketin ansiosta EU:n toimijat tosin eivät saa enää vuoden lopun jälkeen vakuuttaa tai rahoittaa öljykuljetuksia Venäjältä kolmansiin maihin.

Lue myös:

    Uusimmat