Vaikka renkaat näyttäisivät ulkoisesti hyväkuntoisilta ja urasyvyyttä olisi riittävästi, ei niillä ole välttämättä siltikään mitään asiaa liikenteeseen. Rengas on auton ainoa kohta, joka on kontaktissa tiehen, joten kumien turvallisuusvaikutuksia ei pidä aliarvioida.
Renkaanvaihtokausi käynnistyy pian koko Suomessa. Autoilijoiden on hyvä muistaa, että pelkästään urasyvyys tai nastojen määrä eivät riitä takaamaan talvirenkaan turvallisuutta, vaan merkitystä on myös kumien iällä.
Autoliitto kehottaa tiedotteessaan tarkistamaan renkaan kyljestä löytyvät merkinnät. DOT-merkinnän lopussa on ovaalinmuotoisen kuvion sisällä neljä numeroa, jotka kertovat renkaan valmistusviikon ja -vuoden. Esimerkiksi merkintä 3221 tarkoittaa, että kyseinen rengas on valmistettu viikolla 32, vuonna 2021.
Iällä on merkitystä, koska renkaan vanhentuessa sen ominaisuudet heikkenevät muun muassa kumin kovettumisen takia. Autoliiton mukaan ikääntynyt rengas myös vaurioituu herkemmin. Renkaita, joiden käyttöönotosta on kulunut yli kuusi tai valmistusajankohdasta yli kymmenen vuotta, ei kannata enää käyttää.
Lue myös: Rengas voi tyhjentyä, vaikka kumi on ehjä, eikä venttiilikään vuoda – tästä on yleensä kyse
Tarkkana auto- ja rengaskaupoilla
Myyjäliike voi myydä uutena käyttämättömät renkaat, joiden valmistusajankohdasta on kulunut enintään viisi vuotta. Autoliiton mukaan hyvää kaupankäyntitapaa on kuitenkin kertoa asiakkaalle, jos rengassetin valmistusajankohdasta on yli kolme vuotta.
Käytännössä ongelmaan voi törmätä, jos on hankkimassa käytettynä ikäänsä nähden poikkeuksellisen vähän ajettua autoa tai jos omassa käytössä kilometrejä tulee vuosittain vain vähän. Myös renkaita ostettaessa on niiden valmistusajankohta syytä selvittää – etenkin, jos on etsimässä käytettyä settiä.
Lue myös: Ethän usko näihin rengaspainemyytteihin? Seuraukset voivat olla kohtalokkaat – "Aiheuttaa helposti harhaluulon"
Lähde: Autoliitto