Turkin GP:n lehdistötilaisuus: Räikkönen olisi päässyt lujempaakin

Turkin GP:n lehdistötilaisuudessa paikalla voittaja Felipe Massa (FM), toiseksi sijoittunut Kimi Räikkönen (KR) ja kolmanneksi ajanut Fernando Alonso (FA).

Kysymys, Felipe, historia toistaa itseään: voitit Turkin GP:n toista kertaa paalupaikalta?

FM: Tämä on hämmästyttävää, toinen voitto peräkkäin Istanbulissa startaten paalulta. Rakastan tätä rataa. Urani suunta kääntyi täällä, kun aloin voittaa ja taistella kärkikuljettajia vastaan. Tämä on minulle erityislaatuinen paikka. Toinen peräkkäinen voitto on fantastinen. On vaikea löytää oikeita sanoja.

Kysymys, Felipe, kypäräsi kanssa oli dramatiikkaa?

FM: Kypärän jäähdytyslevyssä oli murtuma. Murtuma aiheutti sen, että turbulenssi veti päätäni ylöspäin ja jarrutuksissa alaspäin. Sen takia keskittymiseni vaikeutui. Otin sen sitten irti ja käyttäydyin hieman omituisesti suoralla. Käytin voimaa sen poistamiseen ja sain sen katkeamaan irti. Sen jälkeen tilanne oli parempi.

Kysymys, Felipe, käytitte Kimin kanssa kahdella ensimmäisellä vedolla pehmeämpää rengasseosta?

FM: Teimme perjantaina pitkät vedot molemmilla rengasseoksilla. Ne tuntuivat varsin samanlaisilta. Eroa oli pitkissä vedoissa ehkä 0,1-0,2 sekuntia per kierros. Tiesimme radan kunnon kohenevan sunnuntaiksi ja tilanteen paranevan näin ollen entisestään pehmeämmän rengasseoksen suhteen. Pelasimme hieman riskipeliä, mutta se oli kuitenkin hallittu riski. Tiesimme pehmeämmän renkaan olevan parempi etenkin lähdössä. Startti olikin fantastinen, Kimi jopa ohitti Lewisin. Meillä oli mahtava vauhti pehmeillä renkailla.

Kysymys, Felipe, varikolla vieraileva isäsi on saanut tänään paljon tv-aikaa?

FM: Kyllä, hän oli minun tavoin tunteikas palkintopallijuhlista. Olen ylpeä voittaessani hänen ja äitini edessä.

Kysymys. Kimi, painostit Felipeä kovasti ennen toisia varikkokäyntejä?

KR: Meillä oli hyvä auto, mutta nykyään formula ykkösissä on vaikea päästä ohitse. Kilpailu ratkesi jo eilen. Yritin puristaa kovaa ja mennä lähelle silloin, kun se on tarpeen ja tehdä jotain varikkokäyntien aikana, mutta kun kaksi tallikaveria kilpailee, niin edellä oleva yleensä myös pysyy edellä. Auto oli erittäin hyvä, mutten olisi pystynyt tekemään mitään enempää.

Kysymys, Kimi, myös sinä valitsit pehmeämmän renkaan?

KR: Olimme luottavaisia sen suhteen, että molemmat rengasseokset toimivat hyvin. Niiden välillä ei ollut suurta eroa. Otimme pehmeämmät renkaat lähtöön monen syyn takia. Se toimi hyvin. On vaikea sanoa, kumpi olisi ollut parempi. Uskoakseni ne olivat varsin samanveroisia.

Kysymys, Fernando, putosit avausmutkassa kahden BMW-auton taakse?

FA: Startti ei mennyt suunnitellusti. Kun kaksi autoa meni edelle ja sijoitus putosi avausmutkassa kuudenneksi, niin kilpailu oli melkein ohi siinä vaiheessa. Seurasin Nick Heidfeldia 17 kierrosta. F1:ssä on vaikea ohittaa. Täytyy vain odottaa edessä olevan virhettä. Nick ajoi hyvin ja tasaisesti, joten odotin varikkokäyntiä. Pääsin onnekkaasti hänen edelleen ensimmäisillä varikkokäynneillä, minkä jälkeen kisani varsinaisesti alkoi. Olin siinä vaiheessa puoliminuuttia kärkeä perässä. Ajoin siitä lähtien tasaista vauhtia enkä tehnyt virheitä ja odotin ihmettä, joka tapahtui Hamiltonin suhteen. Sain siitä yhden sijan ja pääsin palkintopallille. Kolmossija ei ole paras mahdollinen tulos viikonlopusta.

Kysymys, Fernando, Ferrari karkasi ratkaisuhetkillä sinulta ja Lewisilta, johtuiko se autosta vai renkaista?

FA: Meidän mielestämme kova ja pehmeä rengas olivat hyvin samanveroisia, mutta kova oli hieman parempi ja säilytti suorituskykynsä tasaisempana. Mielestäni kova oli oikea rengasvalinta kisaan. Viimeisen vedon ajoi pehmeillä renkailla ja auto tuntui niillä huonommalta. Se vahvisti, että kova rengas oli meidän autollemme parempi. Tänään oli erittäin tuulista. Tiedämme, että tuulinen sää aiheuttaa meillä ongelmia, mikä nähtiin jälleen tänään.

Kysymys, Felipe, minkälainen seuraavasta kisasta Italian GP:stä tulee sinulle ja Ferrarille?

FM: Se on meille erityislaatuinen kisa. Toivottavasti pystymme toistamaan tämän tuloksen siellä. Se olisi fantastista tallille ja tifoseille.

Räikkösen suomenkielinen osuus:

Ihan hyvä kisa toisaalta. Ei paljon pystytty tekemään aika-ajon jälkeen. Yleensä jos on kaksi tiimikaveria peräkkäin, niin se, joka on edellä, on vähän vahvempana, kun tullaan varikkopysähdyksiin. Ikävä kyllä nykyään ei pysty oikein ohittamaan, jos toinen ei tee virhettä. Auto oli nopea ja oltaisiin pystytty menemään paljon nopeamminkin, mutta minkäs teet, jos olet toisen takana. Pystyttiin kuitenkin kuromaan vähän piste-eroa kiinni Hamiltoniin, se on ihan hyvä. Katsotaan, mitä saadaan ensi kisassa. Kunhan saa aika-ajon onnistumaan, niin on kaikki mahdollisuudet voittaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat