Unohtakaa maatuskat: Tulevat Hyundait ja Kiat ottavat mallia shakkinappuloista – tätä se tarkoittaa

Korealaiskonsernin autot tulevat ottamaan muotoilun kautta eroa sekä toisiinsa että kilpailijoihinsa. Nykyistä maatuska-mallistoa halutaan elävöittää hakemalla inspiraatiota shakkinappuloista.

Hyundai, Kia ja Genesis ovat samaan konserniin kuuluvia korealaisvalmistajia. Kaikkien kolmen brändin suunnittelujohtajana työskentelevä belgialainen Luc Donckerwolke kertoi brittiläisen Autocarin haastattelussa korealaismerkkien tulevista designeista.

Donckerwolken mukaan konsernin brändien on tulevaisuudessa erotuttava toisistaan nykyistä selvemmin. Donckerwolken mukaan autoissa on tällä hetkellä liikaa samanlaisia piirteitä.

Tulossa onkin maailmanlaajuinen uudistus. Kolmen brändin autot tulevat olemaan erilaisia paitsi eri markkina-alueilla niin myös eri segmenteissä.

Donckerwolke myöntää, että mallien designin eriyttäminen toisistaan tulee aiheuttamaan paljon työtä, mutta lopputulos antaa valmistajille enemmän liikkumavaraa.

Jos Hyundain, Kian ja Genesiksen mallit ovat tällä hetkellä kuin maatuskoja, haluaisi Donckerwolke ammentaa tulevaisuuden design-ajattelua shakkinappuloista. Jokaisella autolla on tulevaisuudessa toisistaan riippumattomia ominaispiirteitä.

Kia aloittaa uudistumisensa seuraavan sukupolven Optiman myötä. Tavoitteena on aiempaa nuorekkaampi, innovatiivisempi ja coolimpi ilme. Kyse ei ole radikaaleista muutoksista, mutta hillityistä ja brändin identiteettiä vahvistavista muotoilupäätöksistä.

– Tuleva Sportage-katumaasturi on jopa rohkeampi kuin Hyundain Tucson, Donckerwolke lupailee.

Hyundain uudistukset alkavat tulevasta Sonatasta, josta on määrä tulla ainakin muotojen puolesta korealaisvalmistajan lippulaiva. Hyundai tavoittelee autoilleen "seksikästä, viettelevää, urheilullista ja tyylikästä" imagoa.

Genesis on Donckerwolken mukaan konsernin "haute couture" -tuote. Tällä Donckerwolke viittaa muita kalliimpaan, ylellisempään ja korkeatasoisempaan, jopa taideteokseksi luonnehdittavaan autoon.

Genesis pyrkii myös Euroopan-markkinoille vuonna 2020.

– Eurooppa on ollut meillä mielessä ihan alusta lähtien. Tarvitsemme kuitenkin jälleenmyyjäverkoston, ja siihen puolestaan vaaditaan kokonainen mallisto, ei vain paria autoa, Donckerwolke sanoo.

Lähde: Autocar

Lue myös:

    Uusimmat