Tuoreen tutkimuksen mukaan itse tiet voivat vapauttaa enemmän ilmansaasteita kuin niillä ajavat autot.
Tieliikenne on yksi suurimmista ilmansaasteiden päästölähteistä, ja maailmalla tehdään suuria ponnisteluja sen eteen, että ajoneuvojen päästöt saataisiin mahdollisimman pieniksi.
Science Advances -lehdessä julkaistu tuore tutkimus kuitenkin viittaa siihen, että autoja varten tehdyt asfalttitiet voivat vapauttaa ilmaan jopa enemmän haitallisia epäpuhtauksia ja pienhiukkasia kuin autojen pakokaasut – erityisesti kuumina ja aurinkoisina päivinä.
Lue myös: Lohduttomat kuvat: Arktinen jäätikkö suli vieläkin nopeammin kuin mitä tutkija ennusti kolme vuotta sitten – "Tämä koskettaa henkilökohtaisesti"
Tutkimuksessa selvitettiin sitä, mitä yhdisteitä ja hiukkasia asfaltti vapauttaa erilaisissa olosuhteissa ja lämpötiloissa. Tulokset osoittivat, että päästöt kasvoivat valtavasti asfalttia kuumennettaessa.
Lisäksi havaittiin, että asfaltista vapautui jopa 300 kertaa enemmän haitallisia yhdisteitä, kun se altistui auringon säteilylle. Lämpötilalla ei ollut tässä tapauksessa merkitystä.
Laboratoriotutkimuksien jälkeen tutkijat tutustuivat myös Etelä-Kalifornian ilma-altaan päästötietoihin ja selvittivät sitä, kuinka suuri osa päästöistä voisi olla peräisin teistä.
– Potentiaalinen ilmansaasteiden määrä asfalttiin liittyvistä lähteistä on suurempi kuin tieliikenteen moottoriajoneuvojen bensiini- ja dieselpolttoaineiden aiheuttamat yhdisteet, tutkimuksessa kirjoitetaan.
Lue myös: Autoalalta vihreää valoa kilometriverolle, punaista autoverolle – moniin päästötoimiin voitaisiin ryhtyä jo tällä hallituskaudella
Tämä pätee siis erityisesti kuumaan ja aurinkoiseen ilmastoon, jossa auringon säteily ja korkeat lämpötilat vapauttavat tiestä ilmaan enemmän haitallisia yhdisteitä. Lisäksi ilmansaasteita vapautuu erityisesti kaupunkialueilla, joissa asfalttiteitäkin on huomattavasti enemmän kuin haja-asutusalueilla.
Vaikka ajoneuvoista yritetään tehdä koko ajan mahdollisimman vähäpäästöisiä, niin asfalttiteitä rakennetaan kuitenkin jatkuvasti lisää ja lisää.
Tutkimuksessa todetaankin, että nyt saattaisi olla korkea aika alkaa etsiä vaihtoehtoja asfaltille, jos haluamme todella parantaa kaupunkien ilmanlaatua ja vähentää ilmansaasteita.