Vuosia verkkohuijauksien parissa työskennellyt ammattilainen kertoo, kuinka hän on itsekin joutunut huijareiden uhriksi.
Verkossa on paljon huijareita, jotka haluavat monin eri keinoin ihmisiltä rahaa ja tietoja. Nettihuijariin voi törmätä yllättävissä paikoissa ja lähes missä vain.
Digi- ja väestötietoviraston johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku kertoo MTV Uutisille, että on tärkeää kertoa, jos on joutunut verkkohuijauksen uhriksi.
Näin tekee myös ammattilaisena tunnettu Rousku.
– Kannattaa tunnustaa näitä asioita, sillä moni muu on oppinut siitä, että ammattilainenkin voi joutua tällaisen huijauksen kohteeksi.
Lue myös: Nämä ovat yleisimmät virheet salasanaa tehdessä – katso ohjeet, joilla voit välttää verkkorikollisten uhriksi joutumisen
Verkkorikolliset keksivät uusia tapoja yrittää huijata ihmisiltä haluamansa, joten tästäkin syystä on tärkeää tuoda uudet huijauskeinot viranomaisten ja ihmisten tietoisuuteen.
– Ehdottomasti tarvitaan avoimuutta, viestintää ja tiedottamista.
Kertoo avoimesti omista kokemuksistaan
Uutisoimme aiemmin tällä viikolla tapauksesta, jossa huijari yritti huijata Whatsapp-sovelluksen kautta naiselta tuhansia euroja tekeytymällä tyttäreksi.
– Eihän tämä ole kummankaan, tyttären tai äidin vika. Päin vastoin, on esimerkillistä toimintaa, että avaudutaan ja kerrotaan, jotta muutkin saavat oppia tästä.
Rousku on itsekin joutunut huijarin uhriksi useamman kerran.
Vuosia verkkohuijauksien parissa työskennellyt mies menetti yhdessä tapauksessa yli tuhat euroa, kun tarkoituksena oli ostaa televisio.
Mies oli puhelinyhteydessä huijarin kanssa ja jopa keskusteli myyjälle hyvää palautetta antaneiden henkilöiden kanssa. Silti hän tuli huijatuksi.
– Se oli toistatuhatta euroa, muistelee Rousku.
– Nämä on juuri niitä ongelmia. Silloin kun odottaa jotakin, niin uskoo siihen enemmän, kertoo Rousku.
Minkälaisissa tilanteissa Rousku on kohdannut huijarin? Katso ylhäällä olevalta videolta, kun ammattilainen kertoo kolme erilaista huijaustapausta!