Trafia vaaditaan puuttumaan mopokokeisiin, oppilaita jopa loukkaantunut: "On järjetöntä vaatia ajamaan kovaa, kun järki käskee hiljentämään"

AOP mopo mopot mopedi talvi lumi liikenne 16.2.81187102
Autokoululiiton mukaan mopon käsittelykokeet ovat jo tänä talvena aiheuttaneet loukkaantumisia.imago/Rainer Unkel/ All Over Press
Julkaistu 12.12.2018 11:34

Ville Järveläinen

Autokouluissa ollaan järkyttyneitä uusista talvimopokokeista, kertoo Autokoululiitto tiedotteessaan. Mopon käsittelykokeita otetaan vastaan myös talvella, mutta suoritettavat tehtävät ja nopeusvaatimukset ovat samoja kuin kesäisin, minkä sanotaan aiheuttavan turhia riskejä kokemattomille mopoilijoille.

Autokoululiiton mukaan talvisin tehtävien käsittelykokeiden vaatimukset ovat ilmiselvässä ristiriidassa tieliikennelain tilannenopeuspykälän kanssa. Se kertoo tiedotteessaan, että Trafin valvonnan alla toimivan Ajovarman vaatimukset ovat jo nyt aiheuttaneet lukuisia vaaratilanteita ja jopa loukkaantumisia mopon käsittelyä opetteleville nuorille.

Liitto pitää hyvänä asiana, että mopoilijoiden taitoja mitataan monipuolisesti ja haastavasti. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu Autokoululiiton mukaan se, että tehtävät on suoritettava samojen vaatimusten mukaisesti kuin kesällä, eikä keliolosuhteita oteta lainkaan huomioon.

Katso alla olevalta videolta, mistä tietää mopon olevan viritetty. Artikkeli jatkuu videon jälkeen.

1:06img

Mopon käsittelykokeessa mopoilijan on ajettava tehtäviin tietyllä nopeudella. Tutkinnon vastaanottaja mittaa tutkalla, että nopeus on riittävä. Jopa yhden tuntikilometrin alitus voi johtaa tutkinnon hylkäämiseen, vaikka keli olisi sateinen tai muuten liukas.

– On aivan eri asia ajaa kuivalla pitävällä asfaltilla kuin märällä, lumisella tai jäisellä tien pinnalla. On järjetöntä vaatia mopoilijaa ajamaan kovaa, kun järki käskee hiljentämään. Tämä on vaarallista ja vastoin kaikkia liikenneturvallisuuden kannalta tärkeitä oppeja, jyrähtää Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Jokilammen mukaan yksi autokoulun tärkeimmistä opeista on sopiva tilannenopeus, joka on määritelty myös tieliikennelaissa. Kuljettajan on sovitettava nopeutensa tilanteen vaatimalle tasolle. Jokilampi muistuttaa lain yksiselitteisyydestä ja toteaa Trafin ohjeistuksen opettavan vääränlaista ajotyyliä ja riskinottoa, jotka johtavat erityisesti talvikelillä onnettomuuksiin.

Autokoululiitto vaatii tilanteen korjaamista pikaisesti.

Myös osa vanhemmista herännyt ongelmaan

Autokoululiiton mukaan kahden joensuulaisessa autokoulussa oppeja hakevan nuoren isät olivat ottaneet Trafiin yhteyttä tehtävien vaarallisuudesta talvella. Trafi oli muuttanut vaatimuksia näiden kahden oppilaan osalta, mutta yleistä linjanmuutosta ei ole liiton tietojen mukaan suunnitteilla. Oppilaiden eriarvoista kohtelua ei sitäkään voida liiton mukaan hyväksyä.

– Kaikki muut, jotka luottavat viranomaisen toimintaan ja kokeen oikeudenmukaisuuteen, käyvät kokeessa useita kertoja joka tietysti nostaa ajokortin hintaa ja nuoret satuttavat pahimmillaan itsensä tai rikkovat moponsa, liitto perustelee kantaansa.

Opettajilla itselläänkin ongelmia tehtävien kanssa

Osa autokouluista on liiton mukaan joutunut jopa perumaan sovittuja käsittelykokeita, koska opettajillakin on ollut vaikeuksia selviytyä tehtävistä määrätyllä nopeudella. Osa opettajista pitää kohtuuttomana vaatia kokemattomilta oppilailta tehtävien suorittamista.

Autokoululiiton mukaan ainoa järkevä ratkaisu ongelmaan on se, että tehtävien suoritusvaatimuksia rukataan kelin mukaan, ja tutkinnon vastaanottajalle annetaan oikeus käyttää omaa harkintaa.

Autokoululiitto vaatii Trafilta yleistä linjausta Ajovarman tutkinnon vastaanottajille, jotta toiminta saadaan pidettyä yhdenmukaisena kaikilla paikkakunnilla.

– Varsinkin maaseudulla mopo on nuorelle ainut liikkumisväline ja nyt mopokortin hankinta on tehty vaaralliseksi ja lähes mahdottomaksi.

Lähde: Autokoululiitto

Tuoreimmat aiheesta

Autokoulu