Asiantuntijat kertoivat vinkkejä parempaan työvuoteen Huffington Postille.
Uusi työvuosi, vanhat haasteet jaksamisessa? Psykologit ja muut asiantuntijat kertovat vinkkejä parempaan työvuoteen.
Lue myös: Isästä ei tullut "korona-arjen projektipäällikköä", paljastaa selvitys – arki kaatuu yleensä äitien harteille
1. Pienikin teko riittää
Joku voi vältellä stressaavia, hoitamista odottavia työjuttuja, koska sitten on ainakin hetkellisesti stressittömämpi olo. Kun kaikki töissä tuntuu ylivoimaiselta, kannattaa tehdä ainakin jotain sen sijaan, että ei tekisi mitään. Tällaista metodia suosittelee psykoterapeutti Shannon Garcia.
Tämä voi tarkoittaa yhdenkin asian tekemistä. Se auttaa karsimaan asioita pois tehtävälistalta ja estää ylivoimaisuuden tunnetta pahenemasta seuraavana päivänä.
Kysy siis itseltäsi: mihin minulla realistisesti ajatellen on tänään energiaa? Ole rehellinen itsellesi oman jaksamisesi suhteen.
Minkä työhomman tekeminen lievittäisi henkistä kuormaa kaikkein eniten? Minkä työtehtävän tekeminen lievittäisi stressiä eniten? Aloita siitä, jos voit.
Lue myös: Lapset keskeyttivät eristyksen aikana useammin etätyötä tekevän äidin kuin isän: "Riski on, että..."
2. Aseta itsesi työsi edelle
Tärkeintä olisi muistaa, että sinä olet tärkeämpi kuin työsi. Näin uskoo kliininen psykologi Tanisha M. Ranger. Aseta oma hyvinvointisi aina kaiken muun edelle ja ohjaa elämääsi sellaiseen suuntaan, joka sopii sinulle ja tavoitteisiisi.
Mikäli omia tavoitteita ajatellessa lyö tyhjää Ranger suosittelee ottamaan vähän aikaa sen pohtimiselle, mitä todella haluat. Sinun on aika alkaa priorisoida omat tarpeesi.
Toinen Rangerin neuvo on lepo. Ihminen tarvitsee lepoa.
Työn ja levon lisäksi olisi tärkeää tehdä asioita, jotka tuovat sinulle mielihyvää. Kokeile löytää jokin mieluisa harrastus, jonka suhteen tärkein tavoitteesi on se, että pidät siitä.
Ranger muistuttaa, että ei kannata lähteä toimimaan sen ajatuksen mukaan, että päivän jokaisen hetken tulisi olla tuottava. Tuottavuus ei ole elämän ainoa tavoite. Omalla ilonaiheella ei tarvitse tehdä rahaa.
Lue myös: Apu flunssakauteen? "Huikean hyvä" inkiväärishotti valmistuu helposti Harrin ohjeella: "Ajattelin, ettei voi olla kummoinen homma tehdä itse"
3. Lepopäiviä ei tarvitse "ansaita"
Avioliitto- ja perheterapeutti Katheryn Perez muistuttaa, että lepoa ei tarvitse ansaita. Hän kehottaa pitämään vapaapäivän, jolloin annat itsellesi luvan sanoa velvoitteille ei.
– Elämme yhteiskunnassa, jossa arvostetaan tuottavuutta, kiireisiä aikatauluja ja ylitöitä. On tärkeää asettaa selkeät rajat työelämän suhteen, jotta voit pitää itsestäsi parempaa huolta, hän toteaa.
4. Keskity vain tähän tuntiin tai hetkeen
Luovi töiden läpi päivä tai tunti kerrallaan. Kukaan ei voi loputtomiin ennakoida, miten asiat tulevat menemään. Yritä olla läsnä juuri tässä hetkessä niin hyvin kuin voit. Kliininen psykologi Elizabeth Cohen muistuttaa, että koko tulevaa vuotta ei kannatta murehtia etukäteen.
Lue myös: Pyörivätkö ajatukset päässäsi? Helppo kikka voi lopettaa yliajattelun hetkessä – "Hyödyllisin neuvo, jonka olen koskaan kuullut"
5. Kysy itseltäsi, mitä todella haluat
Selvitä itsellesi, mitä todella haluat ja pyri kohti tuota tavoitetta. Tätä suosittelee psykologi Ryan Howes.
Howes kehottaa jokaista pohtimaan seuraavia kysymyksiä:
– Mitä minä haluan? Mikä minulle todella syvissä sisimmässäni on tärkeintä? Onko se raha, joustavuus, merkityksellinen työ, luovuus, mahtavat työkaverit, jokin näiden yhdistelmä vai jotain aivan muuta?
Näiden seikkojen pohtimiseen voi mennä aikaa. Kokeile jutella läheistesi, työkavereidesi tai terapeutin kanssa.
Howesin mukaan omien tavoitteiden pohtiminen todella kannattaa. Kun tiedät, mitkä ovat mielenkiinnon kohteesi ja minkä asioiden suhteen olet intohimoinen, voit pohtia, voisitko mukauttaa nykyistä työtäsi tai urapolkuasi tavoitteisiisi sopiviksi vai pitäisikö sinun tehdä suunnanmuutos.
– Jos työsi on tuntunut syövän sinua henkisesti jo pitkään, voi kenties olla aika tehdä asioihin muutos. Mutta aivan aluksi kannattaa tuntea itsensä, Howes uskoo.
Lue myös: Pitäisi lähteä lenkille, mutta Netflix houkuttaa? Unohda mystinen "tahdonvoima" – näillä keinoilla saat lisää itsekontrollia
6. Jaottele tehtävät asiat eri to do -listoille
Jos tehtävälistalla olevien asioiden määrä tuntuu liialliselta, kokeile pilkkoa hommat eri listoille sen mukaan, missä ajassa ne pitää tehdä. Tätä suosittelee psykologi Rebecca Leslie. Voisit tehdä yhden listan tälle päivälle, yhden tälle viikolle ja yhden pidemmälle aikavälille. Siten asiat voivat tuntua paremmin hallittavilta.
7. Kehitä rutiineja
Kliininen psykologi Adjoa Osei kertoo, että monet hänen asiakkaansa tekevät etätöitä ja että heistä tuntuu ahdistavalta palata takaisin toimistolle.
– Kehotan asiakkaitani keskittymään niihin asioihin, joita he voivat hallita ja joilla he voivat pitää itsensä ja muut turvassa. Rohkaisen kaikkien epävarmuuksien keskellä kehittämään rutiineja. Näitä voi olla esimerkiksi se, miten aloitat aamusi ja miten voit rauhoittua työpäivän jälkeen.
Lue myös: Mitä suomalaiset katuvat kuolinvuoteellaan? – "Älä elä sitten, kun olet eläkkeellä – elä jo nyt"
8. Yritä kommunikoida työasioissa mahdollisimmaan suoraan
Koska monet ovat siirtyneet työpaikalta kotitöihin tai muualle etäilemään, voi syntyä väärinkäsityksiä digitaalisten kommunikointimuotojen korvatessa kasvokkaisen vuorovaikutuksen.
Tuliko siis jonkun sähköpostista sellainen olo, että hän olisi tuskastunut sinuun? Kokeile selvittää asia lisäkysymyksillä priorisoiden sellainen viestintätapa, joka olisi niin lähellä kasvokkaista vuorovaikutusta kuin mahdollista. Kliininen psykologi Therese Mascardo vinkkaa, että käytännössä suositeltujen keinojen tärkeysjärjestys olisi seuraava: ensimmäisenä kannattaisi soittaa videopuhelu, toiseksi paras olisi äänipuhelu. Vasta toissijaisesti tulisi käyttää reaaliaikaista chattia ja aivan viimeisimpänä vaihtoehtona sähköpostia ja tekstiviestejä.
Mascardo muistuttaa, että konflikteja ei kannata tieten tahtoen vältellä. Ne voivat toki olla pelottavia, etenkin töissä, mutta on parempi yrittää selvittää, onko jossain ongelma kuin tuhlata henkistä energiaa arvailuun siitä, että onko sellaista ylipäätään. Sen sijaan että näkisit konfliktin pelottavana asiana, jota pitäisi vältellä, yritä nähdä se mahdollisuutena oppia ja lisätä ymmärrystä.
Lue myös: Toimiiko tämä todella? Lääkäri vinkkaa simppelin kielikikan helpottavan ahdistusta – "Nerokasta"
Etkö uskalla avata suutasi työpaikalla? Katso alla oleva video! Juttu jatkuu videon alla.
0:53
9. Muut eivät osaa lukea ajatuksiasi
Avioliitto- ja perheterapeutti Anita A. Chlipala muistuttaa, ettei kukaan osaa lukea toisten ajatuksia. Niinpä sinun kannattaa kertoa selkeästi, millaista tukea toivot läheisiltäsi. Tämä on tärkeää myös siksi, että samanlainen tuki ei sovi kaikille.
Chlipala kehottaa miettimään seuraavia asioita:
– Toivotko, että joku haastaisi ajatuksiasi? Haluatko, että joku kehottaisi sinua ottamaan itseäsi niskasta kiinni vai haluaisitko lempeämpää tukea ja vakuuttelua siitä, että asiat järjestyvät?
– Haluatko jonkun muistuttavan sinua olemaan realisti vai tykkäisitkö enemmän siitä, että joku lohduttaisi sinua tarpeen tullen, jos asiat eivät suju, kuten olit suunnitellut?
Olisi tärkeää kertoa omista toiveista selkeästi.
– Tunne siitä, että tukea löytyy, tapahtui mitä tahansa, voi olla voimaannuttava, etenkin epävarmassa tilanteessa.
Video: Näin monta taukoa pitäisi työpäivän aikana pitää!
3:57
Lue myös: Osaanko enää olla muiden kanssa? Varaudu koronavuosien jälkeiseen koetukseen: "On ihan ok, että se vie voimia"
Lue myös: Menivätkö palkkaneuvottelut plörinäksi? Kiinnitä ensi kerralla huomiosi tähän: "Kun faktat loppuvat, viimeistään siinä vaiheessa..."
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Lähde: Huffington Post