12 typerintä tekoa ravintolassa – oletko sortunut näihin?

ravintola illallinen
Shutterstock

Ravintoloissa ei sinänsä ole mitään pakollista käyttäytymisetikettiä. Tietyt virheet paljastavat kuitenkin armottomasti, ettet käy usein ulkona syömässä. Tarkista alla olevasta listasta, oletko asiasi tunteva asiakas vai ravintola-amatööri!

Hauskasta listasta käy ilmi yleisimmät mokat, joihin asiakkaat sortuvat ravintoloissa. 

1. Varauksen puuttuminen

Asiakas tömistelee sisään täpötäyteen ravintolaan ilman pöytävarausta, ja olettaa silti saavansa ravintolan parhaan pöydän. Joutuessaan ainoaan vapaaseen pöytään hämärään nurkkaukseen asiakas alkaa kovaäänisesti marisemaan huonosta pöydästä.

2. Asiakas lausuu tilauksensa väärin

Tämä on tyypillistä varsinkin ranskalaisissa ja italialaisissa ravintoloissa. Tarjoilija näyttää hämmentyneeltä, kun asiakas yrittää lausua vieraskielistä sanaa vailla mitään havaintoa kielen lausumissäännöistä. Vinkki: Jos et tiedä, miten joku sana lausutaan, tilaa annoksesi numerolla, joka on annoksen edessä. 

3. Asiakas istahtaa vapaaseen pöytään odottamatta hovimestaria

Tämä on ravintolan henkilökunnan kannalta kaikkein raivostuttavin tapa. Siihen on syynsä, miksi ravintolaan on palkattu erikseen hovimestari. Odota ihan rauhassa ovella, että sinut ohjataan pöytään. Aikaa kuluu tuplasti enemmän, jos kuvittelet voivasi nopeuttaa tilannetta valitsemalla itse pöydän. 

4. Kaiken pyytäminen kypsänä

On ihan ok pyytää pihvi kypsänä, mutta kaikkea ei silti ole tarkoitettu läpiasti kypsennettäväksi. Esimerkiksi sushia, tartaria, parmankinkkua tai carpacciota ei ole mahdollista saada kypsänä, koska ne on tarkoitettu syötäväksi raakana. Jos haluat välttämättä syödä kypsää ruokaa, niin älä tilaa raakana syötäväksi tarkoitettua annosta. Kysy mieluummin tarjoilijalta annossuositusta. Hän osaa varmasti neuvoa sinulle annoksen, joka maistuu hyvältä kypsänä. 

5. Tutustu ruokalistaan ennen tilauksen tekemistä

Tyypillistä on, että asiakas valitsee annoksen sokkona ja valittaa sitten jälkikäteen, ettei oikeastaan edes pidä sienistä, eikä olisi halunnut annokseensa sieniä. Jos menussa on selvästi mainittu, että annoksessa on sieniä, niin syy pettymykseen on kyllä ihan asiakkaan itsensä. 

6. Hiljaisuuden vaatiminen

Jos ravintola on viimeistä paikkaa myöten täynnä, on typerää valittaa tarjoilijalle, että melutaso on liian korkea. On selvää, että henkilökunta ei mahda mitään volyymin tasolle. Jos haluat hiljaisuutta, valitse hiljainen ja pieni ravintola. 

7. Muuttaminen pöydästä toiseen kysymättä lupaa

Huomaat, että ikkunan vieressä on sittenkin vapaa pöytä, ja päätät muuttaa annoksesi, drinkkisi ja muiden tavaroidesi kanssa vapaaseen pöytään lupia kyselemättä. Aiheutat muuttotoimenpiteelläsi häiriötä muille asiakkaille ja saat takuuvarmasti henkilökunnan vihaisen katseen niskaasi koko loppuillaksi.

Se mukavan näköinen ikkunapöytä on ehkä varattu jollekin toiselle asiakkaalle, ja henkilökunta joutuu luultavasti pulaan sinun pöytävarkautesi takia. Lisäksi aiheutat loputtomasti muutakin vaivaa. Ruokatilauksesi yhteydessä keittiöön on ilmoitettu pöytänumerosi, jotta ruoan tuova tarjoilija tietää tulla oikeaan pöytään. Jos vaihdat pöytää kesken illan, pöytänumerot menevät sekaisin. Älä siis ihmettele, jos tarjoilija ei ymmärräkään tuoda tilaamiasi ranskanperunoita oikeaan pöytään. 

8. Keittiöön tunkeminen kesken illallisen

Jos annoksesi ei ole mieleisesi, kerro se tarjoilijalle. Hän varmasti mielellään vie annoksen takaisin keittiöön, ja tuo sinulle uuden tilalle. Älä missään nimessä painele vihaisena keittiöön valittaaksesi suoraan kokille. Keittiö on alue, joka on tarkoitettu vain henkilökunnalle. 

9. Valitat syötyäsi koko annoksen loppuun

Jos ruoassasi on vikaa, niin nosta kissa pöydälle saman tien maistettuasi sitä. Jos syöt annoksen viimeistä murua myöten loppuun asti ennen valittamista, niin et ole oikeutettu saamaan annoksestasi mitään alennusta tai muuta korvausta. Tämä on ihan sama asia, kuin jos ostaisit vaatekaupasta farkut, käyttäisit niitä vuoden päivät ja yrittäisit sitten palauttaa ne ”vian” takia. 

10. Allergioista vaikeneminen

Jos olet allerginen mille tahansa ruoka-aineelle, ilmoita se tarjoilijalle heti kun mahdollista. Älä vain oleta, että annoksessasi ei varmaankaan ole sitä. Ruokalistassa ei välttämättä mainita kaikkia ainesosia, mitä ruoan kokkaamisessa on käytetty. Älä siis nolostele allergioiden ilmoittamista henkilökunnalle. Hyvälle ravintolalle on kunnia-asia pitää huolta, että asiakas saa juuri hänelle sopivan ruoka-annoksen ilman tukehtumisriskiä.   

11. Lasten mekastaminen

Lapset ovat tottakai tervetulleita ravintolaan. Ole kuitenkin ystävällinen, ja opeta lapsillesi, mitä ravintolassa saa ja mitä ei saa tehdä. Ei esimerkiksi ole suotavaa antaa lasten mönkiä toisten asiakkaiden pöytien alla tai heitellä ruokaa seinille. 

12. Aikuisten mekastaminen

Liian humalassa oleva aikuinen on vielä pahempi ongelma, kuin mekastavat lapset. 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.