Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Bongasitko? Lidlin maitopurkkeihin ilmestyi uusi merkintä – muistuttaa tärkeästä asiasta: "Tarkkasilmäiset ovat huomanneet..."

1:28img
Julkaistu 21.12.2020 08:28

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Suomen Lidl lisäsi maito- ja piimätölkkeihinsä logon muistuttamaan siitä, että parasta ennen -päiväys ei todella tarkoita viimeistä käyttöpäivää.

Videolla: Tiesitkö? Näin kaupan hedelmäpussi avautuu superhelposti.

Lidlin maito- ja piimätölkkeihin on lisätty logo, joka muistuttaa tärkeästä asiasta.

parasta-ennen-kenties-kelvollista-kauemminkin-lidl-1

Parasta ennen - kenties kelvollista kauemminkin.

LUE MYÖS: Lidl teki yllätyspäätöksen jouluun liittyen: "Päätimme pitää kaikki myymälät kiinni" – näin muut kaupat ovat auki

– Tarkkasilmäiset ovat huomanneet, että Lidlin Pohjolan Meijeri -merkkisten maito- ja piimätölkkien kylkeen on ilmestynyt uusi logo: parasta ennen, kenties kelvollista kauemminkin, Lidliltä tiedotetaan. 

Parasta ennen vai viimeinen käyttöpäivä?

Parasta ennen -päiväys kertoo, miten kauan ruoka säilyttää ominaisuutensa oikein säilytettynä. Tuotetta voi hyvin käyttää parasta ennen -päiväyksen jälkeen aistinvaraisen arvioinnin jälkeen.

Viimeinen käyttöpäivä -merkintää käytetään tuotteissa, jotka pilaantuvat herkästi. Tällaisia ovat esimerkiksi tuore liha ja kala. Viimeinen käyttöpäivä kertoo, mihin päivään mennessä tuote on käytettävä. Viimeisen käyttöpäivän jälkeen tuotetta ei saa myöskään myydä.

Lähde: Martat

Kauppaketjun mukaan merkinnän tarkoituksena on muistuttaa maidon tai piimän ostajaa siitä, että nämä tuotteet saattavat olla vielä aivan kunnossa, vaikka parasta ennen -päiväys saavutetaankin. Vastuullisuusasiantuntija Laura Kvissberg painottaa, että oikein säilytettynä tuotteiden kunto pysyy moitteettomana pidempään, eikä kannata sokeasti luottaa päivämääriin.

– Kannattaa käyttää omia aisteja ennen kuin kaataa maidon tai piimän viemäriin.

Uudella merkinnällä pyritään hävikin minimoimiseen myös kotona. Lidliltä kerrottiin aiemmin, miten kauppaketjun hukka-ale ja punalaputetut tuotteet ovat muodostuneet hitiksi. Myös muissa kauppaketjuissa on viime aikoina panostettu entistä enemmän hävikin torjuntaan ja otettu käyttöön muun muassa erilliset hävikkihyllyköt

LUE LISÄÄ: Kauppias Juuso keksi nerokkaan tavan punalaputettujen tuotteiden myyntiin – viikossa tapahtui dramaattinen muutos: "Yllätti meidätkin"

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka