Tiesitkö, että hunajamarinadin kirkas väri aiheutti päänvaivaa tuotekehittäjille jo silloin, kun marinadi keksittiin?
Hunajamarinoidut broilerituotteet ovat monessa suomalaiskeittiössä tuttu raaka-aine, josta valmistuu pienellä vaivalla helposti arkiruokaa. Hittituotteeksi aikoinaan noussut hunajamarinoitu broileri aiheutti kuitenkin Kariniemen tuotekehitysryhmälle 1990-luvulla päänvaivaa tietyn seikan vuoksi.
– Ensin viilailimme hunajamarinadia. Kun saimme maun kohdalleen, viilasimme tuotteen hunajatasoa ja mietimme sitä, mikä olisi juuri sopiva määrä hunajaa. Pääsimme lopulta lopputulokseen, joka miellytti kaikkia, mutta siinä oli yksi ongelma, Kariniemen markkinointipäällikkö Vesa Saarenmaa kertoo.
Ongelma liittyi juuri keksityn marinadin väriin. Hunajamarinadi oli nimittäin jo alunperin muihin markkinoilla olleisiin marinadeihin verrattuna erikoisen väristä. Marinadin kellertävästä sävystä oli tarkoitus päästä eroon muun muassa siksi, että se ei sotkisi leikkuulautoja.
– Sitä ongelmaa ei kuitenkaan koskaan korjattu, eikä sitä lopulta enää haluttukaan korjata! Saarenmaa toteaa.
Mistä hunajamarinadin väri tulee?
Syy hunajamarinadin kirkkaaseen väriin on sen sisältämä kurkuma. Kirkkaankeltaisena tuttu maustejauhe jättää jo pienissä määrin käytettynä ruokiin huomiota herättävän värin. Kurkuma on kuitenkin mausteena niin olennainen osa hunajamarinadin makumaailmaa, ettei siitä pystytä luopumaan.
– Kurkuma ei ole todellakaan siinä värin takia, vaan se on oikeasti siinä maun takia. Tästä asiasta on kyllä käännetty ja väännetty, mutta niin se vaan on, että kurkuma osana sitä makukokonaisuutta antaa juuri sen oikean maun, Saarenmaa toteaa.
Alunperin aiheesta satoi valmistajalle asiakaspalautettakin. Vähitellen palautetulva tyrehtyi.
– Lopulta palautetta ei enää tullutkaan, koska keltainen väri oli juuri se asia, josta muodostui sellainen tietty tavaramerkki koko tuotteelle, Saarenmaa kertoo.