Hunajamarinoidut broilerisuikaleet ovat tänä päivänä olennainen osa monen suomalaisen arkiruokaa. Tiesitkö, kuinka nämä tutut suikaleet löysivät tiensä ruokakauppoihin?
Broilerisuikaleet eivät suinkaan ole aina olleet suomalaisille kuin kansallisruokaa, vaikka niitä käytetään tänä päivänä yhä enenevissä määrin. Kariniemen markkinointipäällikkö Vesa Saarenmaa oli mukana sekä keksimässä hitiksi noussutta hunajamarinadia broilerille että seuraamassa siipikarjatuotteiden aikaansaamaa mullistusta suomalaisessa ruokakulttuurissa.
– Suikaleet mullistivat arkiruokailun Suomessa. Se on hienoa, kun on ollut niin pitkään alalla, että on nähnyt sen muutoksen, Saarenmaa toteaa.
– Se muutos on ollut valtaisa ja se on muokannut suomalaista kanaruokakulttuuria ja ruokakulttuuria ylipäätään. Suikaleesta on tullut jauhelihan kilpailija, Saarenmaa jatkaa.
Uudet siipikarjatuotteet jyräsivät tiensä kauppojen hyllyille
Vuonna 1989 Kariniemen tuotekehityksessä työt aloittanut Saarenmaa ei osannut kuvitellakaan, mitä tuleman pitää, kun hän yhdessä kollegoidensa kanssa ryhtyi kehittämään marinadeja broilerisuikaleille. Ennen valmiiksi marinoitujen tuotteiden yleistymistä broileri ostettiin liki aina kokonaisena pakasteesta.
– 1980-luvun lopullakin myytiin tosi paljon pakasteita. Silloin kuluttaja osasi ostaa siipikarjaa pakasteena. Se oli kuitenkin aika pitkä prosessi, sillä ruoan laittaminen vei käytännössä kolme päivää. Ensimmäisenä päivänä se ostettiin, toisena päivänä sulatettiin ja kolmantena päivänä valmistettiin, Saarenmaa muistelee.
– 1990-luvun vaihteessa elimme lamaa, eikä siipikarja kuulunut tuolloin kovin vahvasti meidän ruokakulttuuriimme, vaikka se oli koko ajan kasvava tuoteryhmä jo silloin, Saarenmaa kertoo.
Tätä nykyä markkinointipäällikkönä työskentelevä Saarenmaa kertoi Makuja.fi-sivuston haastattelussa, että 1990-luvun vaihteessa moni asia oli kuitenkin muuttumassa arkiruoan suhteen. Vähitellen marinoidut broilerituotteet saapuivat markkinoille valtaamaan alaa siipikarjapakasteilta – ja lopulta jopa jauhelihalta.
– Vähitellen markkinoille tuli erilaisia marinoituja tuotteita, kuten koipireisipaloja ja leikkeitä, Saarenmaa kertoo.
Pitkän kartoitustyön päätteeksi syntyi ajatus siitä, että suomalaisten olisi helpompi tarttua valmistamaan ruokaa siipikarjasta, jos sitä ei tarvitsisi aina tehdä pieteetillä – ja uunissa. Kun teknologia kehittyi siten, että broilerista oli mahdollista valmistaa entistä helpommin luuttomia paloja, kuten fileitä ja suikaleita, löysivät helposti pannulla paistuvat tuotteet tiensä kauppojen hyllyille.
Hunajamarinoidun broilerin synty
Tänä päivänä marinoitujen broilerituotteiden kirjo on laaja, ja maut muuttuvat sesongin mukaan tiheästi. Alunperin Suomessa oli kuitenkin myynnissä vain joko maustamatonta tai tarkemmin marinadin laatua tai makua määrittelemättä yksinkertaisesti marinoiduksi kutsuttuja broilerituotteita.
– Marinoidun nimi oli yleensä vain "marinoitu". Lähdimme heti kehittämään erilaisia makumaailmoja sen takia, että meillä oli kuningasajatus siitä, että vaikka viikon jokaisena päivänä söisi broileria, niin sitä saisi aina valmiiksi erimakuisena, Saarenmaa toteaa.
– Silloin meillä oli putkessa erilaisia makuja ja niitä testailtiin ja kokeiltiin. Hunajamarinadi nousi tästä joukosta yhtenä suosikkina. Sen lisäksi me valitsimme silloin myyntiin mandariini- ja valkosipulimarinoidut broilerituotteet, Saarenmaa kertoo.
Uusien, yksilöityjen tuotteiden joukosta ensimmäisenä ruokakauppojen hyllyille saatiin vuonna 1991 hunajamarinadilla maustetut broilerituotteet. Pian tämän jälkeen myös mandariini- ja valkosipulimarinoidut tuotteet otettiin myyntiin.
– Emme me alussa edes oikein ymmärtäneet, emmekä osanneet odottaakaan, millä tavalla se sarja lähti silloin heti lentoon. Hunajamarinadi oli silloin heti alkuun kaikkein suosituin, Saarenmaa muistelee.
Suosikkimarinadi on tullut jäädäkseen
Saarenmaa uskoo, että hunajamarinoitu broileri tekee kauppansa suomalaisille vielä vuosienkin päästä. Siipikarjan suosio on jatkanut nousuaan vuosi vuodelta, ja kamppailee suosiosta jo suomalaisten rakastaman jauhelihan kanssa.
Vuosien saatossa mandariini- sekä valkosipulimarinadista ollaan kummastakin luovuttu, mutta hunajamarinadi on säilyttänyt paikkansa suomalaisten suosion huipulla. Asiantuntija uskoo, että jatkossakin uusia, trendikkäitä makuja kehitetään, mutta hunajamarinadi on ja pysyy.
– Nyt tullut vähän enemmän trendimakuja, mutta hunaja on jäänyt sellaiseksi kivijalaksi. Uskon, että se on tullut jäädäkseen, että ei se sieltä katoa mihinkään, Saarenmaa toteaa.