Vesa keksi 30 vuotta sitten kanatuotteen, jota ostetaan yhä liki 11 000 pakkausta päivässä: "Ei osattu odottaa, että räjäyttää pankin"
Hunajamarinoituja broilerin fileesuikaleita on syöty Suomessa jo 30 vuotta.
Kariniemen hunajamarinoidut broilerin fileesuikaleet ovat pitäneet pintansa jo 30 vuotta. Laman aikana, vuonna 1992 lanseerattuja suikaleita myydään yhä liki 4 miljoonaa pakkausta vuodessa, eli lähes 11 000 pakkausta päivässä. Sittemmin omat hunajamarinoidut broilerinsa ovat lanseeranneet muutkin valmistajat ja brändit, kuten Atria, Pirkka ja Kotimaista.
Fileesuikaleista alkanut menestystaival on poikinut tähän päivään jopa 12 erilaista hunajamarinoitua tuotetta.
Hunajamarinadin isä ja Kariniemen tuotekehityksen "grand old man" Vesa Saarenmaa kertoi keskiviikkona lehdistötilaisuudessa, miten tuote syntyi ja mikä siinä vetoaa suomalaisiin kuluttajiin yhä vuosikymmenten jälkeen.
Pakastekanasta tuorelihaan ja mullistavaan uutuuteen
Hunajamarinoidut broilerisuikaleet mullistivat arkikokkauksemme 90-luvun alussa, mutta vasta 1980-luvun puolen välin jälkeen suomalaisilla oli ylipäätään mahdollisuus ostaa tuoretta broilerin lihaa. Siihen asti jouduimme tyytymään lähinnä kokonaisiin pakastettuihin broilereihin.
– Se oli sellainen kolmen päivän homma: perjantaina ostettiin ja sunnuntaina syötiin, Saarenmaa vitsailee pakastetuotteen sulatusprosessista.
Tuoretuotteet yleistyivät nopeasti kun teollisuudessa ryhdyttiin investoimaan paloittelu- ja pakkauskoneisiin.
Broilerin lihaa ei kuitenkaan juuri syöty ja jos syötiin, sitä valmistettiin uunissa ja lopputulos oli Saarenmaan mukaan lähes aina samanlaista. Tuotekehitystiimi alkoi pohtimaan, miten suomalaiset saataisiin syömään siipikarjaa useammin ja mikä olisi sellainen raaka-aine, josta voitaisiin kokata ruokaa helposti arjessa.
Lopputuloksena oli hunajamarinoidut fileesuikaleet.
Lue myös: Tässä on Suomen suosituin pulla, ja se ostetaan yllättäen kaupan paistopisteeltä: "Selvä ykkönen"
"Oli yksi marinadi ja se oli punaista"
Kariniemen hunajamarinadin tuotekehityksen lähtökohtana oli löytää lapsiperheille sopiva herkku. Jauhelihan rinnalle haluttiin kehittää jotain uutta, helppoa ja nopeaa arkiruokaa. Valmiiksi marinoitujen tuotteiden tarjonta oli ylipäätään melko yksipuolista.
– Oli yksi marinadi ja se oli punaista. Olipa valmistaja kuka tahansa, teolliset marinadit maistuivat aina samalta, Saarenmaa kertoo.
Ehdolla oli hunajan lisäksi myös muita makuja, mutta hunaja todettiin juuri lapsiperheille sopivaksi. Hunaja oli tuttu raaka-aine, jolla oli kanan tapaan hyvä maine, mutta toisaalta sitä ei oltu ennen osattu yhdistää juuri kanaruokiin.
Hunajamarinadin lisäksi samaan aikaan lanseerattiin myös "kansainvälinen" mandariini- ja vuotta myöhemmin valkosipulimarinadi, jotka olivat markkinoilla aina 2010-luvulle asti. 1990-luvun alussa valkosipulia pidettiin hienostuneena ja jopa hieman eksoottisena makuna. Valkosipulimarinoidut suikaleet lanseerattiin uudelleen keväällä 2017.
Alusta alkaen, suosikki oli kuitenkin juuri hunaja.
Hunajamarinadin kehittivät tuoteryhmäpäällikkönä tuolloin toiminut Vesa Saarenmaa, tuotekehittäjä Mari Laihonen ja markkinointijohtaja Kari Lampinen. 15.1.1992 uutuus esiteltiin myynnille hotelli Ellivuoressa ja heti helmikuun alussa 1992 se tuli kauppoihin.
– Eihän me silloin osattu odottaa, että näistä mikään räjäyttää pankin, mutta niin kävi, Saarenmaa toteaa.
Harva tuote pysyy suosittuna lähes muuttumattomana kolmenkymmenen vuoden ajan. Saarenmaan mukaan hunajamarinoitujen fileesuikaleiden salaisuus piilee niiden helppoudessa ja monikäyttöisyydessä.
Jaa oma hunajainen luottoreseptisi
Hunajamarinoidut broilerinsuikaleet ovat olleet osa suomalaisten arkea jo niin pitkään, että jokaiselta löytyy taatusti repertuaaristaan vähintäänkin yksi hunajainen luottoresepti.
Jaa arkesi pelastava ohje Makuja-toimituksen kanssa. Vastauksia saatetaan hyödyntää tulevissa MTV Uutisten artikkeleissa. Jos haluat jakaa myös reseptikuvan, voit lähettää reseptin ja kuvan osoitteeseen emmi.niiniaho@mtv.fi.
Katso myös: Kari Aihinen neuvoo, miten broilerinfileet kannattaa paistaa
Aiheeseen liittyvää:
Makuja-videot
Parhaat ruokaohjelmat
-
Koko Suomi leipoo
Koko Suomi leipoo on herkullinen hyvänmielen ohjelma, jossa taitavat kotileipurit kilpailevat parhaan leipurin tittelistä.
Suosituimmat reseptit
-
Kaalilaatikko – Pirjon paras resepti, johon sinäkin rakastut
-
Itkukana – Hanna Gullichsenin helppo arkiruoka
-
Avokadopasta à la Alexander Gullichsen
-
Uunijuurekset Kari Aihisen tapaan
-
Vappu Pimiän yön yli -sämpylät
-
Lohta toscanalaiseen tapaan – Hanna Sumarin vartissa valmistuva hittiruoka
-
Vappu Pimiän saaristolaisleipä
-
Parhaat lihapullat – Kari Aihinen paljastaa helpon luotto-ohjeensa
-
Kaalilaatikko Kari Aihisen tapaan eli "päivitetty kaalilaatikko"
-
Mokkapalamutakakku