Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Broileripaketteihin jyrätään nyt oleellinen muutos: Saako Suomen suosituin kanatuote vihdoin haastajan?

shutterstock_247820215
Shutterstock
Julkaistu 07.03.2020 09:00

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Uusissa broileripaketeissa käytetään 54 prosenttia vähemmän muovia kuin vanhoissa muovirasioissa.

Hunajamarinoidut broilerisuikaleet ovat olleet suomalaisten kestosuosikki jo 28 vuoden ajan. Tilastot paljastavat, että ne ovat edelleen Suomen suosituin kanatuote: niitä myydään päivittäin tuhansia paketteja.

Lue myös: Valtava suosio yllätti valmistajankin: Järjetön hittiruoka, jota myydään edelleen 14 000 pakettia päivässä Suomessa
 

Nyt suikaleet saavat kuitenkin haastajan, kun HK Scan lanseeraa pussiin pakatut uudet rintafileet tomaatilla ja basilikalla maustettuna.

Kyseessä on ketjupakkaus, jossa fileet on pakattu perinteisen muovirasian sijaan vakuumipakkaukseen, jokainen filee omaan ”lokeroonsa”. Pakkaus toimii samalla myös sous vide -kypsennyspussina. Kahden fileen pussipakkauksessa on 54 prosenttia vähemmän muovia verrattuna vastaavaan rasiapakkaukseen.

– Uusista fileistä saattaa hyvinkin tulla haastaja hunajamarinoiduille suikaleille, jotka ovat olleet jo vuosikausia suosituin kanatuote, Kariniemen markkinointipäällikkö Vesa Saarenmaa HKScanista veikkaa.

Vesa Saarenmaa oli itse mukana sekä keksimässä hitiksi noussutta hunajamarinadia broilerille että seuraamassa siipikarjatuotteiden aikaansaamaa mullistusta suomalaisessa ruokakulttuurissa. Hunajamarinoitu broileri lanseerattiin vuonna 1991 ja se kasvoi nopeasti ilmiöksi. 

– Emme me alussa edes oikein ymmärtäneet, emmekä osanneet odottaakaan, millä tavalla se lähti silloin heti lentoon. Hunajamarinadi oli silloin heti alkuun kaikkein suosituin, Saarenmaa muisteli MTV:n Makuja.fi-sivustolle vuonna 2015.

Uusia pussiin pakattuja broilerinfileitä saa myös maustamattomina.

Muovin käyttöä vähennetään nyt kilpaa

HK Scan ei suinkaan ole ensimmäinen ja ainoa suomalainen yritys, joka on vähentänyt muovin käyttöä elintarvikepakkauksissaan. Esimerkiksi Atria lanseerasi jo vuonna 2017 yli puolet aiempaa vähemmän muovia sisältävän jauhelihapakkauksen. 

Atrian jauhelihapakkaus vähentää muovijätteen määrää vuositasolla 250 000 kilolla, mikä vastaa 12 miljoonaa muovikassia. Pakkaus säästää myös tilaa niin kuljetuksissa, kaupan hyllyllä, jääkaapissa kuin roskiksessakin. Hiilijalanjälki vuonna 2017 lanseeratulla pakkauksella on 30 prosenttia pienempi kuin perinteisellä rasiapakkauksella.

HK sen sijaan lanseerasi vuonna 2019 kartonkipakkauksen osalle jauhelihatuotteistaan. Jauhelihat on pakattu kartonkirasiaan, joka sisältää 80 prosenttia vähemmän muovia kuin perinteinen jauheliharasia. Lihapakkauksen kantena on vain ohut muovikalvo.

Lue myös: Ville osti kaupasta kaksi pakettia broilerin paistisuikaleita marinadissa – pian valkeni tyly totuus

Lähteet: HK, Atria

***

2:08img

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka