Huomasitko Prisman kassalla ikävän yllätyksen? Yle paljasti virheen hintatiedoissa

Älä nuole sormia! Näin saat hedelmäpussin helposti auki 1:28 Älä nuole sormia! Näin saat hedelmäpussin helposti auki
KATSO MYÖS VIDEO: Tiesitkö? Näin saat hevi-osaston muovipussin helposti auki sormia nuolematta.

Yle Uutisten tekemissä koeostoissa paljastui, että Prisman hintaskannerit näyttivät osittain vääriä hintatietoja. S-ryhmästä kerrotaan nyt MTV Uutisille, mistä hintavirheissä oli kyse.

Yle Uutiset kertoi tiistaina Prisman asiakasskannereiden virheellisistä hintatiedoista. Kerää ja skannaa -palvelun skannereiden ilmoittama hinta saattoi olla pienempi kuin todellinen loppusumma kassalla.

Asiakas saattoi siis skannerin perusteella luulla hintoja alhaisemmiksi kuin ne oikeasti olivat. Ylen tekemissä koeostoissa hintaerot skannereiden ja kassan välillä heittivät eurosta muutamaan euroon. Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Mika Hakamäki kommentoi Ylelle tiistaina, että kyse on puhtaasti kuluttajalain rikkomisesta.

– Kuluttajan pitää voida luottaa skannerin toimintakykyyn ja annettuihin tietoihin eikä kyse voi olla arpakaupasta, Hakamäki sanoi.

SOK:n kehitysjohtaja MTV:lle: Väärät panttitiedot skannereissa

SOK:n kehitysjohtaja Jarkko Mäkinen kertoo MTV Uutisille skanneriongelman liittyneen panttihintoihin.

– Palvelun taustalla toimivien järjestelmien muutostöissä tapahtuneesta virheestä johtuen skannerit näyttivät monipakkauksille virheellisesti ainoastaan yhden pullon tai tölkin panttitiedon. Myymälän hyllynreunassa, hintajulisteissa ja kassoilla tuotteiden hintatiedot ovat näkyneet oikein, Mäkinen selventää ongelmaa.

Skanneriongelmaa ilmeni Mäkisen mukaan noin kahden viikon ajan niissä Prismoissa, joissa Kerää ja skannaa -palvelu on käytössä. 

– Tilanne korjattiin mahdollisimman pian heti kun virhe oltiin havaittu.

"Olemme pahoillamme asiakkaille aiheutuneesta haitasta"

Ylen mukaan skannerit näyttivät virheellisiä hintatietoja vielä viime viikonloppuna, mutta nyt ongelma on korjattu. SOK:n kehitysjohtaja Mäkinen kertoo MTV Uutisille skannerivirheistä tulleen yksittäisiä palautteita asiakkailta.

– Suhtaudumme S-ryhmässä vakavasti näihin tilanteisiin ja olemme pahoillamme asiakkaille aiheutuneesta haitasta. Pyrimme huolellisen testaamisen ja jatkuvan laadunvarmistamisen avulla varmistamaan, että vastaavia tilanteita ei enää pääsisi syntymään.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat